05.25.2017
WIECZORY DZIADOWSKIE: CYKL PREMIER | 25-27.05.2017
WIECZORY DZIADOWSKIE

WIECZORY DZIADOWSKIE

„Wieczory dziadowskie” to cykl premier prezentowanych w formie agonu. Będą to trzy odmienne realizacje jednego tematu, z którym zmierzyli się zaproszeni do Polskiego Teatru Tańca choreografowie: Kaya Kołodziejczyk, Tomasz Bazan, oraz Aleksandra Dziurosz, w duecie z reżyserem Tomaszem Szczepankiem.

Temat „Dziadów” A. Mickiewicza, ukazany w trzech odsłonach, stworzy unikalną platformę twórczej rywalizacji, oferując widzom szansę potrojonych doznań artystycznych, estetycznych i intelektualnych rozwiązań, jednocześnie zapraszając ich do wspólnego dyskursu wokół współczesnych reinterpretacji wybitnego dzieła i tradycji.

Premierom towarzyszyć będzie panel naukowy  z udziałem ekspertów – profesorów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

18 maja | g. 18:00 | Panel dyskusyjny: Gdzież oni są? | Studio PTT, ul. Kozia  4 | wstęp wolny

 

25-27 maja | Wieczory dziadowskie | Aula Artis | ul. gen. T. Kutrzeby 10

25 maja | g. 20:00 | „Dziady_kopia.doc” (premiera) | chor. Tomasz Bazan | Kup bilet (Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych)

26 maja | g. 20:00 | „Niech żywi grzebią umarłych” (premiera) | chor. Aleksandra Dziurosz, reż. Tomasz Szczepanek | Kup bilet

27 maja | g. 20:00 | „Gorycz” (premiera) | chor. Kaya Kołodziejczyk | Kup bilet

 

DZIADY_KOPIA.DOC

reżyseria: TOMASZ BAZAN
choreografia: TOMASZ BAZAN oraz KORNELIA LECH, MICHAŁ PRZYBYŁA, PAWEŁ MALICKI, DOMINIK WIĘCEK
muzyka: MARCIN JANUS
multimedia, technologie: GRZEGORZ KALISZUK
współpraca dramaturgiczna: ANNA KRÓLICA
charakteryzacja, współpraca projektowa kostiumów: ADRIANNA CYGANKIEWICZ
asystent choreografa: PAWEŁ MALICKI
obsada: KORNELIA LECH, MICHAŁ PRZYBYŁA, PAWEŁ MALICKI, DOMINIK WIĘCEK
producentka: NATALIA GORZELAŃCZYK
produkcja: POLSKI TEATR TAŃCA w Poznaniu w ramach ROKU GUŚLARZY oraz TOMASZ BAZAN

 

Spektakl Tomasza Bazana inspirowanym “Dziadami” Mickiewicza oraz “Trylogią Ciągu” Wiliama Gibsona.

„Dziady’’ Mickiewicza to dla mnie współczesne odbicie idei rytuału. Świat rytuału mający na celu otworzenie innych wymiarów duchowych i kontakt z rzeczywistością rozszerzoną poza naszą percepcję; to współczesna próba człowieka niejako dążącego, aby ,,uzyskać’’ inną wiedzę i poszerzone możliwości własnego ciała i umysłu. „Dziady_kopia.doc” to dzisiejsza konfrontacja człowieka poszukującego logosu nieograniczonej wiedzy w zderzeniu z czasem i światem niematerialnym, wyrażanym za pomocą języka futurologicznych technologii. „Dziady” to przede wszystkim narracja o ciele zagrożonym zagładą, ale i próba uporządkowania niepoznanego – dzisiaj wyrażanego na polu współczesnej kultury przez poszukiwania nowej humanistyki przejawiającej się w dekonstrukcji pojęć.

Choreografia próbująca przekraczać samą siebie: skodyfikowane struktury oraz jasno wytyczone ciągi. To pakt z niemożliwym, który na skutek ryzykownej, granicznej gry z własnym ciałem staje się w pewien sposób uchwytny. Współczesna nauka i medycyna zna podobne mechanizmy zachodzące w ciele ludzkim i potrafi je empirycznie badać w sposób coraz bardziej pełny i zrozumiały: współczesne badania nad neuroprzekaźnikami serotoniny i co za tym idzie zwiększaniem realnej, krótkotrwałej siły mięśniowej spowodowały w ostatnich dekadach niezwykły, skokowy rozwój wielu dyscyplin olimpijskich w postaci niemal komputerowej precyzji w wypracowywaniu planów treningowych zawodników.

Osiąganie wyższego rodzaju świadomości, katharsis, stan upojenia duchowego, świadome śnienie, pęknięcia w strukturze świadomości, opuszczanie ciała przez świadomość – te wszystkie efekty osiągane były we wszystkich kulturach poprzez odpowiednie praktyki psychofizyczne. Rozwijane przez wieki stawały się naturalnym sposobem poszerzania ludzkich umiejętności, zarówno tych duchowych jak i fizykalnych. Dzisiaj, wydaje się, tę rolę w coraz większy sposób przejmuje świat sieci i rozwój nauki. Jednym z najciekawszych zjawisk jest pojawienie się wirtualnej rzeczywistości rozszerzonej, w której człowiek niemal bezgranicznie może poszerzyć zakres swojego ciała i możliwości poznawczych w zależności od algorytmów zaprogramowanego urządzenia. (Tomasz Bazan)

*Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych

Kup bilet na premierę "Dziady_kopia.doc".

 

NIECH ŻYWI GRZEBIĄ UMARŁYCH

koncepcja, dramaturgia i reżyseria: ALEKSANDRA DZIUROSZ, TOMASZ SZCZEPANEK 
choreografia: ALEKSANDRA DZIUROSZ Z ZESPOŁEM PTT
muzyka: ALDONA NAWROCKA 
kostiumy i scenografia: IGA KOWALCZUK 
reżyseria świateł: KAROLINA GĘBSKA
asystentka choreografa: PAULINA JAKSIM
asystentka kostiumografa: NATALIA REJSZEL
wykonanie: URSZULA BERNAT-JAŁOCHA, FABIAN FEJDASZ, JULIA HAŁKA, PAULINA JAKSIM, JERZY KAŹMIERCZAK, ZBIGNIEW KOCIĘBA, KATARZYNA KULMIŃSKA, KORNELIA LECH, PAWEŁ MALICKI, MARCIN MOTYL, MICHAŁ PRZYBYŁA, KATARZYNA RZETELSKA, SANDRA SZATAN, DOMINIK WIĘCEK, EMILY WONG.

 

Jednostka i społeczeństwo. Życie i śmierć. Śmierć jednostki a życie społeczeństwa.

Budzimy się, wstajemy z łóżka, idziemy do pracy, pracujemy, jemy, pijemy, odpoczywamy, nudzimy się, bawimy się, wiążemy się, rozstajemy się, rodzimy się, dorastamy, rodzimy kogoś, starzejemy się, umieramy. Nasza historia – jedna z wielu, które zdarzają się obok siebie w tym samym momencie na całym świecie – kończy się zawsze tak samo. Wszyscy dobrze wiemy jak.

Pośród miliona wyzwań, jakie stawia przed nami życie, od czasu do czasu zdarza się czyjaś śmierć. Ile znaczy dla nas cudza śmierć? Dla nas jako jednostek. Dla nas jako społeczeństwa. Przecięcie tych dwóch perspektyw skłania nas do postawienia kolejnego pytania, które chcielibyśmy zawiesić między sceną a widownią: co my żywi możemy wiedzieć o śmierci?

Kup bilet na premierę "Niech żywi grzebią umarłych".

 

GORYCZ

autorka koncepcji, reżyseria i choreografia: KAYA KOŁODZIEJCZYK
muzyka: JACEK SIENKIEWICZ
przygotowanie muzyczne, praca z pieśniami tradycyjnymi: JULITA CHARYTONIUK
dramaturgia: DARIA WOSZEK
kostiumy: KATARZYNA BORKOWSKA
scenografia BRACIA / MACIEJ CHORĄŻY I AGNIESZKA KLEPACKA
charakteryzacja: MAGDALENA BANACHOWICZ
asystentka produkcji: SANDRA SZATAN
producentka: NATALIA GORZELAŃCZYK
wykonanie: URSZULA BERNAT-JAŁOCHA, JERZY KAŹMIERCZAK, KORNELIA LECH, PAWEŁ MALICKI, MICHAŁ PRZYBYŁA, KATARZYNA RZETELSKA, SANDRA SZATAN, DOMINIK WIĘCEK, EMILY WONG

 

Kto nie doznał goryczy ni razu,
Ten nie dozna słodyczy w niebie”.

Adam Mickiewicz „Dziady

„Niech będzie bardziej gorzki od piołunu piołun
Miłość niech będzie bezdomna i niema
Wolność niech będzie nadal niebezpieczna
Prawda daleka i obecna ziemia”

Jacek Berezin „*** “

Gorycz ma wiele odcieni. Autorka spektaklu przygląda się różnym obszarom jej doświadczenia – zmysłowego, egzystencjalnego, metafizycznego. Gorycz kryje się w smaku rdzy, w upojeniu absyntem,  w słodko-gorzkim  uczuciu miłości. Jest w oczyszczającym zielu piołunu, które odczynia złe uroki.

Doznanie goryczy odnalezione w tradycji literackiej  i folklorystycznej - w poezji Mickiewicza i Berezina, oraz ludowych obrzędach  Dziadów i Zielonych Świątek  - splata się z ucieleśnionym doświadczeniem śpiewu otwartym, pełnym głosem..

Spektakl "Gorycz" został zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2017.

Kup bilet na premierę spektaklu "Gorycz".

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Spektakl "Gorycz" został zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2017.

 

 

MKiDN

IMiT

 

 

Patronat medialny:

taniec

kultura

wyborcza

 

 

 

logo radiopoznan

logo wtk

 

 

 

 

epoznan logo