10.11.2017
Percepcja i Nondescript | Scena dla tańca 2017
Data repertuaru
Wydarzenie

 

percepcja zakrzewski
Fot. Maciej Zakrzewski

 

6 listopada 2017 r. Polski Teatr Tańca oraz Teatr Współczesny w Szczecinie zapraszają na autorski wieczór choreograficzny Urszuli Bernat-Jałochy złożony ze spektakli: „Nondescript” oraz „Percepcja”, które zostaną zaprezentowane w ramach tegorocznej edycji „Sceny dla tańca” Instytutu Muzyki i Tańca.
 

Dwa utrzymane w skrajnie odmiennej estetyce spektakle Polskiego Teatru Tańca: "Percepcja" (2015) i "Nondescript" (2014), razem prezentują polemiczną, ale jednocześnie wnikliwą i wieloaspektową analizę społecznych mechanizmów - przyglądają się napięciom między unifikacją a indywidualizmem, sferami kulturowej i fizycznej cielesności.

Czym jest mężczyzna? Czym jest kobieta? Jak wyglądają? Co robią? Gdzie pracują? Jak się ubierają? A gdyby tak przestać określać i spróbować zobaczyć człowieka wolnego od znaczeń nadawanych mu przez kulturę? 

Spektakl NONDESCRIPT Urszuli Bernat-Jałochy, która szkoliła się pod okiem fachowców ze Scottish School of Contemporary Dance, jest taneczną refleksją nad płcią kulturową. Artystka, niczym genialny chirurg, przeprowadza - przy muzyce Michela Legranda, Sakamoto czy Biosphere - wiwisekcję na ciągle żywym stereotypie, traktującym o płci kulturowej (z recenzji Moniki Nawrockiej-Leśnik, KulturaPoznań.pl).

Choreografka pozbywa tancerzy tak „naturalnych” przymiotów jak określony strój czy fryzura, ubierając ich w jednakowe kostiumy. Daje tym samym pole na zastanowienie się, czym są stereotypy tworzące mężczyznę i kobietę. Redukując człowieka do samego ciała stawia wizualne pytanie, czy jest on nadal człowiekiem, czy może bezosobowym, androgenicznym materiałem?

Spektakl PERCEPCJA porusza temat mechanizmów rządzących współczesnym społeczeństwem i determinujących zachowanie jednostki. Autorka zgłębia problem wszechobecnego w europejskiej kulturze indywidualizmu. Korporacje i media kreują sztuczne potrzeby i nakaz powierzchownego wyróżniania się z tłumu zmuszając jednostki do przyporządkowania i ciągłej reinterpretacji własnej tożsamości. W skali makro zjawisko jest nie do objęcia, jednak Urszula Bernat-Jałocha proponuje spojrzeć na nie z perspektywy grupy – kilku osób zgromadzonych w klubie – w której jak w soczewce skupia się obraz relacji międzyludzkich. 

Tworząc przedstawienie, artyści skupili się na odsłanianiu mechanizmów autokreacji. Przedstawiają je poprzez projekcje wizualne z kilku perspektyw, dając widzowi możliwość zobaczenia tylko pozornie nieistotnych detali spektaklu, których nie mógłby dostrzec z miejsca na widowni:
"[…] drobne ruchy dłoni, mimika twarzy, podkreślony czarną kredką do oczu ciemny makijaż. Pozwalają dokładniej przyjrzeć się dyskusji przy barze, która odbywa się niemal wyłącznie za pomocą dłoni, a w której wyraża się zarówno chęć i uciekanie przed dotykiem drugiej osoby, zaproszenie i negacja." (Katarzyna Prus-Zajączkowska, kulturapoznan.pl)

Spektakl PERCEPCJA został zrealizowany w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Młoda Polska"

 

"Nondescript"

Choreografia: Urszula Bernat-Jałocha
Kostiumy: Adriana Cygankiewicz
Muzyka: Michel Legrand, Ben Frost, Andy Stott, Alva Noto & Ryuichi Sakamoto, Biosphere
Aranżacja muzyczna: Zuzanna Majewska
Światła: Przemysław Gapczyński, Mariusz Porada
Obsada: Urszula Bernat-Jałocha, Zbigniew Kocięba, Marcin Motyl, Katarzyna Rzetelska, Dominik Więcek

Premiera: 26 kwietnia 2014 
Czas trwania: 38 minut


"Percepcja"

Choreografia: Urszula Bernat-Jałocha
Muzyka: Paul Tinsley
Video: Jagoda Chalcińska
Reżyseria świateł: Ewa Garniec
Kostiumy i scenografia:  Adriana Cygankiewicz
Obsada: Urszula Bernat-Jałocha, Zbigniew Kocięba, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek

Premiera: 25 września 2015, MP2 na Międzynarodowych Targach Poznańskich
Czas trwania: 45 minut

 

Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2017.

scena dla tańca

 

Miasto

Szczecin