28.06.2018
"Niech żywi grzebią umarłych" na drugim stopniu wtajemniczenia w taniec
żywi

Polski Teatr Tańca wystąpi podczas czerwcowej edycji Sceny Tańca Studio w Warszawie. 28 czerwca o godz. 20.00 na Dużej Sali teatru, w ramach programu kuratorskiego Włodzimierza Kaczkowskiego pn. "Osiem stopni wtajemniczenia w taniec - spotkanie drugie: Eksploracja i Ekspresja" zobaczymy spektakl pt. „Niech żywi grzebią umarłych” w choreografii Aleksandry Dziurosz i reżyserii Tomasza Szczepanka.

Odbywająca się od 28 do 30 czerwca odsłona projektu przebiegnie pod hasłem Eksploracja i Ekspresja (obce wyrazy na „E”). Eksploracja (łac. exploratio) oznacza poszukiwania naukowe, badania nieznanych dziedzin lub terenów lub odkrycia naukowe, natomiast ekspresja (łac. expressio) – określa wyrazisty i sugestywny sposób wyrażania uczuć.

Badanie nieznanych obszarów w tańcu ma olbrzymie znaczenie dla tego obszaru sztuki. Taniec już dawno przestał istnieć jako czysta forma. Odwołuje się do innych dziedzin, bada je, adaptuje, eksploruje właśnie. Jako narzędzie, posługujące się ciałem i ruchem nadaje się do tego, jak mało co. Bierze na siebie zadanie czerpania z innych obszarów kultury, filozofii, nauk społecznych i różnych interpretacji świata, w którym żyjemy. Eksploracja w przypadku tańca to badanie sfer, zwykle nie kojarzonych z tańcem, próba rozejrzenia się po innych dziedzinach, z nadzieją, że zyski z tego spotkania będą obopólne. Chodzi o przekraczanie ograniczeń tańca, do których potrzebna jest odwaga artystyczna, ale także pokora w zdobywaniu wiedzy. "Niech żywi grzebią umarłych" w choreografii Aleksandry Dziurosz stanowi eksplorację świata obrzędu, próbę oswojenia umierania i zbudowania wokół niego zbiorowego rytuału, który nawiązuje do „Dziadów” Mickiewicza – pisze we wstępie kuratorskim Włodzimierz Kaczkowski.

Choreografia „Niech żywi grzebią umarłych” powstała jako druga cześć tryptyku „Wieczory dziadowskie”. Aleksandra Dziurosz (choreografia), Tomasz Szczepanek (reżyseria), Aldona Nawrocka (muzyka) oraz zespół Polskiego Teatru Tańca zaproponowali współczesną reinterpretację dramatu Mickiewicza, dotykającą tematu godzenia się ze śmiercią w kontekście indywidualnym i społecznym. Produkcję spektaklu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej o spektaklu

Przypomnijmy, że Scena Tańca Studio to program regularnej prezentacji najciekawszych spektakli tanecznych z całej Polski, zrealizowanych przez polskich artystów i zespoły lub twórców działających na stałe w Polsce. Cyklicznie na kilka dni Studio staje się przestrzenią dedykowaną wyłącznie wydarzeniom tanecznym – w programie znajdują się propozycje oddające różnorodność form i stylów tańca współczesnego.

Projekt Scena Tańca Studio jest realizowany przez STUDIO teatrgalerię i Instytut Muzyki i Tańca przy wsparciu Biura Kultury m.st. Warszawy i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

fot. Andrzej Grabowski