20.09.2018
Wrocławska pantomima dzisiaj

20 września o godz. 19.00 w Studio Polskiego Teatru Tańca przy ul. Koziej 4 w Poznaniu, w ramach cyklu „Odpowiednie dać Tańcowi słowo. Czwartkowe rozmowy o Tańcu” zapraszamy na spotkanie z Zbigniewem Szymczykiem oraz Agnieszką Charkot, związanymi z Teatrem Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego, a zarazem pomysłodawcami i redaktorką książki „Teatr swój widzę kuliście. 60 lat Wrocławskiej Pantomimy”. Będziemy rozmawiać o związkach pantomimy z tańcem współczesnym, wspominać Henryka Tomaszewskiego oraz zastanawiać się nad rolą pantomimy w sztukach performatywnych. 

W książce – "Teatr swój widzę kuliście. 60 lat Wrocławskiej Pantomimy", która powstała z okazji 60-lecia Wrocławskiego Teatru Pantomimy, autorzy starali się uchwycić specyfikę i bogactwo teatru Henryka Tomaszewskiego. Nie jest to jednak monografia WTP, ale próba dotarcia do jego esencji. Autorskie wypowiedzi na temat teatru Tomaszewskiego przygotowali m.in. Mirosław Kocur, Jolanta Kowalska, Anna Królica, Leszek Bzdyl czy Magda Podsiadły. Zrodziły się z tego teksty zróżnicowane formalnie i gatunkowo. Obok rozmów z aktorami i pracownikami WTP, znajdą się teksty o pochodzeniu pantomimy, czy nowe spojrzenie na historię tego teatru. 
"Nawet genialny Marcel Marceau zazdrościł Tomaszewskiemu jego dzieła. Opowiadał mi kiedyś Kazimierz Wiśniak, wspaniały scenograf, przyjaciel i współpracownik Tomaszewskiego: - 'Marceau mówił do Henia: Jak to jest, ty robisz takie wspaniałe przedstawienia, a mnie się tak nie udaje?'. W pewnym momencie Marceau spróbował pójść drogą Tomaszewskiego, ale wycofał się, bo w światku teatralnym chodziły słuchy, że po scenie wędrowały zmultiplikowane Marcele Marceau. Krystyna Meissner mówiła o dziełach obu Mistrzów: - Marceau to wielki twórca, ale Tomaszewski był o krok dalej od niego. Marceau tworzył sztukę mimu całym sobą, Tomaszewski stworzył teatr".
Magda Podsiadły "Mistrz ciszy" /fragment tekstu z publikacji jubileuszowej/

Projekt „Pantomima porusza” w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

ZBIGNIEW SZYMCZYK - tancerz, choreograf, reżyser, dyrektor naczelny i artystyczny Wrocławskiego Teatru Pantomimy. Absolwent studia pantomimy przy Teatrze Śląskim w Katowicach. W swojej karierze zawodowej jako tancerz związany był z Uniwersyteckim Teatrem Pantomimy VIDE w Katowicach, Teatrem Śląskim im. Wyspiańskiego, Centralnym Zespołem Wojska Polskiego, Teatrem Pantomimy „Stodoła” w Warszawie, Studio KINEO, Warszawskim Studiem Pantomimy, Teatrem Rozrywki w Chorzowie i wreszcie z Wrocławskim Teatrem Pantomimy. Występował też na scenach innych teatrów, w tym Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego, Teatru Rozrywki w Chorzowie, Wrocławskiego Teatru Współczesnego, Opery w Lipsku. Brał udział w licznych realizacjach filmowych oraz spektaklach Teatru Telewizji.
Jest reżyserem wielu spektakli realizowanych we Wrocławskim Teatrze Pantomimy oraz autorem choreografii lub ruchu scenicznego w spektaklach teatrów dramatycznych w całej Polsce.

AGNIESZKA CHARKOT – sekretarz literacki, adept i kierownik działu promocji i marketingu Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego. Absolwentka filologii polskiej (spec. teatrologia) na Uniwersytecie Wrocławskim. Kuratorka i koordynatorka projektów z dziedziny edukacji teatralnej i artystycznej. Producentka teatralna. Redaktor publikacji „Teatr swój widzę kuliście” oraz autorka pierwszej interaktywnej książki o pantomimie dla dzieci „Pantomima”. Pedagog pantomimy. Prowadzi zajęcia teatralne dla dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów. Należy do nieformalnej grupy Novy Ruch Teatr, która od 2018 kieruje Pracownią Komuny Paryskiej 45, instytucją Strefy Kultury Wrocław. We współpracy z mieszkańcami zrealizowano musical podwórkowy „Trójkąt. 45°”.

ANNA KRÓLICA - kuratorka, krytyczka oraz historyczka tańca. Obecnie kuratorka w Polskim Teatrze Tańca. Programuje z Karoliną Garbacik i Joanną Chitruszko Festiwal „Kalejdoskop" w Białymstoku. Do jej ważniejszych projektów kuratorskich należą: „Maszyna choreograficzna" (2013-2016) w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka" w Krakowie, „Z perspektywy żaby" (2015) oraz „Archiwum ciała" (2013) zrealizowane w Centrum Kultury „Zamek" w Poznaniu oraz wraz z Pawłem Łyskawą i Erykiem Makohonem „Goodbye Superman" w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie (2015) oraz „Portrety. Kobiety w polskiej choreografii" w Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie (2014). Autorka książek „Pokolenie Solo” (Kraków, 2013), cyklu wywiadów stworzonych w ramach stypendium twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2012 roku, „Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu” (Tarnów, 2011), pierwszej książki o najnowszej historii tańca współczesnego w Polsce, a także licznych tekstów wydanej przez Agorę kolekcji DVD Balet i taniec. Kuratorka i redaktor albumu fotograficznego pt. „Nienasycenie spojrzenia”, obejmującego 160 fotografii tańca (2017) I nagrodzonego w kategorii najpiękniejszej książki 2017. Współpracowała magazynem internetowym dwutygodnik.com, „Teatrem", „Didaskaliami", „Kontekstami". W latach 2006-2010 prowadziła opiniotwórczy portal o tańcu współczesnym nowytaniec.pl. Była członkinią Komisji Artystycznej Polskiej Platformy Tańca w latach 2008, 2012, 2017 oraz przewodniczącą Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca w latach 2011-2013. W 2011 roku sprawowała funkcję koordynatorki ds. merytorycznych I Kongresu Tańca w Warszawie.

Przypomnijmy, że „Czwartkowe rozmowy o tańcu. Odpowiednie dać Tańcowi słowo” to cykl rozmów, poruszających zagadnienia związane z eksperymentalną sztuką tańca współczesnego. Pragniemy, aby Polski Teatr Tańca stał się przyjaznym miejscem do prowadzenia dyskusji, dialogowania i oświetlania z różnych perspektyw aktualnych zagadnień z szeroko rozumianego tańca. 

fot. Natalia Kabanow