09.10.2018
Wszyscy jesteśmy bogami
wsb5
wsb4
wsb6
wsb2
wsb3
wsb1

Doświadczenie aktorskie i reżyserskie Tomasza Rodowicza zaprowadziło go przez lata do realizacji idei chorei, czyli połączenia śpiewu, słowa i ruchu w jednym dziele scenicznym. Zaproszony do współpracy z Polskim Teatrem Tańca chciał podzielić się tym doświadczeniem z teatrem sytuującym się także pomiędzy różnymi dyscyplinami i do tej pory łączącym w swoich przedstawieniach głównie słowo i ruch. 

Tym razem proces twórczy zaczął się inaczej - od pieśni, od pracy nad głosem, od poznania starogreckich słów tragedii i hymnów oraz przechwycenia muzyki chórów antycznych. Zaczęło się zatem od wędrówki po inspiracje do Starożytnej Grecji i mitów śródziemnomorskich, konstytuujących naszą kulturę. Starogreckie pieśni wyznaczały pierwszy rytm poszukiwań oraz były bodźcem do tworzenia warstwy narracyjnej spektaklu „Wszyscy jesteśmy Bogami” będąc kompilacją kilku tekstów starożytnej kultury, na którą składają się hymn delficki, fragmenty z Antygony Sofoklesa, Orestesa, Ifigenii oraz Bachantek Eurypidesa, a także hymn orficki - współcześnie zaaranżowane muzycznie przez Tomasza Krzyżanowskiego. Wyjątek stanowią dwie pieśni - Katolophyromai zaczerpnięte z Orestesa i Metemoi z Ifigenii, które są zabytkami muzycznymi wywiedzionymi z oryginalnych antycznych zapisów muzycznych tragedii. 

Ten antyczny rys bliski stylowi Rodowicza można dostrzec na kilku jeszcze poziomach spektaklu, przede wszystkim pojawi się bohater zbiorowy przypominający nieco chór grecki - przywołuje on przecież poprzez pieśni konflikty postaci, które przeciwstawiały się raz bogom, raz ludziom nie mogąc zaznać ukojenia. Współczesny konflikt przesuwa się w stronę wewnętrznego rozdarcia i podróży, którą każdy musi odbyć sam, a boskość odnajdujemy w spotkaniu z drugim człowiekiem. Ten konflikt bosko-ludzki, ludzko-ludzki i nasz wewnętrzny wyznacza drogę, którą trzeba przejść, aby to, co wypalone, mogło się odrodzić, wpisując się w ideę wiecznego powrotu. 

Iwona Pasińska zaprosiła Tomasza Rodowicza, aby wraz z jej zespołem zainicjował jubileuszowy rok 45. lecia istnienia Polskiego Teatru Tańca, a Tomasz Rodowicz zaprasza do wędrówki do symbolicznych korzeni naszej kultury. 

Anna Królica

Recencje:

http://kultura.poznan.pl/mim/kultura/news/relacje-recenzje-opinie,c,9/boskie-upadki,123263.html

http://teatralny.pl/recenzje/ewolucja,2478.html

Wszyscy jesteśmy bogami

Scenariusz i reżyseria:
Tomasz Rodowicz 

Asystent reżysera:
Katarzyna Rzetelska 

Muzyka:
Tomasz Krzyżanowski 

Kierownictwo muzyczne:
Grzegorz Wierus 

Kostiumy:
Joanna Klimas 

Scenografia:
Andrzej Grabowski 

Dramaturgia:
Anna Królica 

Opieka choreograficzna:
Iwona Pasińska 

Artyści - tancerze: Kacper Bożek, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Katarzyna Kulmińska, Dominik Kupka, Volodymyr Makovskyi, Michał Przybyła, Adrian Radwański, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek, Emily Wong 

Artyści – muzycy: 

kwartet jazzowy: Andrzej Konieczny, Krzysztof Baranowski, Kacper Krupa, Jakub Miarczyński 
kwartet smyczkowy: Kinga Dobryniewska, Michalina Matias, Jan Bałaban i Szymon Walenciak 

Światła:
Przemysław Gapczyński 

Obsługa dźwięku:
Zuzanna Majewska 

Obsługa projekcji:
Daniel Wiśniewski 

Obsługa sceny:
Grzegorz Potocki, Andrzej Przybyszewski 

Koordynator ds. produkcji:
Robert Chodyła