BRZEMIĘ
Pierwszy i ostatni kadr krótkometrażowego filmu „Brzemię” wypełnia obraz Zofii Stryjeńskiej „Pory roku. Listopad - grudzień (Korowód I – z jeleniem), wyrastający z inspiracji polską i huculską kulturą ludową. Dynamika kipiącego życiem płótna, będącego kwintesencją stylu dekoracyjnego w malarstwie polskiego dwudziestolecia, skłania do uruchomienia akcji, obudzenia płaskiej kompozycji, wprowadzenia żywego ruchu. Reżyserka filmu Iwona Pasińska potraktowała malarskie ujęcie - mieniący się wszystkimi barwami korowód postaci - jako impuls do skomponowania choreografii i budowania kolejnych scen, składających się na metaforę życia w zbiorowości, przemieszczania się na linii życia, doświadczania dobra i zła, szczęścia i bólu, niezmienności rytmu natury i zmiennych kolei losu. Dwa światy - ten indywidualny i ten wspólnotowy - oddzielone są niewidzialną granicą. Bo wspólnota pod bajecznie kolorową i ludyczną maską zwyczajów, tradycji i obrzędów skrywa inną twarz. Wyrzuca na margines, „zagryza” i odrzuca.
Warstwę wizualną 9-minutowego filmu współtworzą zaczerpnięte z malarstwa Stryjeńskiej motywy ornamentacyjne. Fragmentaryczną narrację budują słowa pieśni tradycyjnych w aranżacji i wykonaniu Kapeli Maliszów, które nakładają się na język tańca współczesnego. Międzygatunkowe połączenie filmu tańca i malarstwa czyni drugą w historii produkcję filmową Polskiego Teatru Tańca interdyscyplinarnym eksperymentem z pogranicza sztuk.
Na podstawie obrazu Zofii Stryjeńskiej „Pory roku. Listopad-Grudzień” (Korowód I - z jeleniem)
Nagrody:
- RIFF: R.E.D. INTERNATIONAL FILM FESTIVAL, 2018 Eina, Norway – 2nd Award
- LA Dance Film Festival 2020, Los Angeles, USA - nagroda StandardVision - 3 - miesięczna ekspozycja na wielkoformatowym ekranie w centrum Los Angeles
- Fine Arts Film Festival 2020, Venice, Los Angeles, USA - nagroda dla najlepszego filmu muzyczno - performatywnego
- On Art 2020 - Festiwal Sztuki i Filmu - I nagroda w kategorii short professional
Selekcje oficjalne i projekcje:
- Muestra Movimiento Audiovisual, 2019 Guadalajara, Mexico – selekcja oficjalna
- 6th International Meeting on Video-dance and Video-performance, 2019 Walencja, Hiszpania – selekcja oficjalna
- International Fine Arts Film Festival/FAFF, 2019 Santa Barbara, USA – selekcja oficjalna
- Raksa Dance Film Festival/ Raksa Ciné-Danse du Monde 2019 Paryż, Francja – selekcja oficjalna
- InShadow 2019, Lizbona, Portugalia – selekcja oficjalna
- Master of Art Film Festival, Sofia, Bułgaria - selekcja oficjalna
- Los Angeles Film Festival, oficjalna selekcja
- FilmArte Festival 2020, Madryt – selekcja oficjalna
- MiraBanART Showcase, Londyn – finalista
- Fine Arts Film Festival/FAFF 2020 Wenecja, Kalifornia, USA - selekcja oficjalna
- On Art - Poland 2020, Warsaw, Poland, (3 lipca) - selekcja oficjalna
- ReelHeART 2020, Toronto, Kanada (7 lipca) - selekcja oficjalna
scenariusz i reżyseria:
Iwona Pasińska
zdjęcia:
Marek Grabowski
montaż:
Edyta Pietrowska
muzyka:
„Ballada o sierotce” - utwór tradycyjny, aranżacja i wykonanie „Kapela Maliszów” w składzie: Zuzanna Malisz, Jan Malisz, Kacper Malisz
„Huculska fantazja”
Kompozycja i wykonanie: Jan Malisz
scenografia:
Andrzej Grabowski
kostiumy:
Zofia Grzybowska
Kuluza Studio
Andrzej Grabowski
Adriana Cygankiewicz
Ostrzyciele - Reclip Sp. z o. o.
Marcin Kołodziejczyk
Norbert Wojciechowski
Grip:
Stern Pictures s.c. light&grip
Artur Schubert
Mateusz Rybczyński
Marcin Śmigielski
korekcja barwna i postprodukcja:
Mirosław Mamczur
mastering ścieżki dźwiękowej
Michał Garstecki Free Flay Music
artyści-tancerze Polskiego Teatru Tańca:
Evelyn Blue
Kacper Bożek
Julia Hałka
Paulina Jaksim
Jerzy Kaźmierczak
Victoria Kennett
Katarzyna Kulmińska
Dominik Kupka
Volodymyr Makovskyi
Michał Przybyła
Adrian Radwański
Katarzyna Rzetelska
Sandra Szatan
Dominik Więcek
Emily Wong
Gościnnie:
Amy Basley
Nordang Brage
Wiktoria Ślęzok
Damian Zatoński
zespół techniczny:
Przemysław Gapczyński
Zuzanna Majewska
Grzegorz Potocki,
Andrzej Przybyszewski,
Daniel Wiśniewski
kierownik produkcji:
Małgorzata Andrzejewska
produkcja
Polski Teatr Tańca 2018