22.06.2019
Polski Teatr Tańca na Malcie: "Śledztwo" pierwszą z premier wieńczących 45 - lecie PTT
Śledztwo

Jak co roku, Polski Teatr Tańca przygotowuje bogatą propozycję w ramach stałego nurtu programowego Malta Festival Poznań. Zaczynamy 22 czerwca o godz. 21.00 w hali MP2 Międzynarodowych Targów Poznańskich premierą spektaklu „Śledztwo” w koncepcji i choreografii Mikołaja Mikołajczyka. 

„Śledztwo” to spektakl odkrywający nieznane historie Polskiego Teatru Tańca - zewnętrzna manifestacja przeżyć i emocji z życia artystów - tancerzy. Jest splotem kilku intymnych śledztw, sięga głęboko pod powierzchnię faktów zapisanych we wspomnieniach, przywołuje portrety pamięciowe identyfikujące „sprawców”, szuka możliwych wyjaśnień i motywacji działania. Twórcy konstruują instalację przestrzenno – perfomatywną, w której ruch, muzyka, projekcje video oraz słowo wzajemnie się dopełniają, tworząc surrealistyczne komentarze i abstrakcyjne przypisy do wydarzeń z 45 lat, pozostawiając przestrzeń dla improwizacji. Spoiwem nielinearnej narracji scenicznej jest zmultiplikowane, samotne, odrzucone ja, rozpięte pomiędzy biegunami braku akceptacji i potrzebą miłości.

Koncepcja i choreografia: Mikołaj Mikołajczyk 

Mikołaj Mikołajczyk - tancerz, choreograf. Pracował we Wrocławskim Teatrze Pantomimy we Wrocławiu, Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu, Teatrze Wielkim w Poznaniu, oraz Badisches Staatstheater w Karlsruhe. Przeszedł wszystkie szczeble artystycznej kariery: od adepta do I solisty baletu. W Operze na Zamku w Szczecinie był kierownikiem baletu, który następnie przekształcił w autorski teatr tańca Teatr DNA – taniec zakodowany genetycznie.Współpracował z choreografami reprezentującymi różne style taneczne i sposoby myślenia oraz kreowania przestrzeni artystycznej, między innymi z takimi artystami, jak: jak Mats Ek, Birgitt Cullberg, Ewa Wycichowska, Emil Wesołowski, Przemysław Śliwa, Henryk Konwiński, Marek Różycki, Jerzy Makarowski. Występował na wielu festiwalach w kraju jak i za granicą: Edynburgu, Sofii, Lill, Carcassone, Berlinie, Hamamatsu, Xanten. Po odejściu ze zespołów baletowych tworzył prace solowe - „Waiting” uznany został za jeden z najważniejszych spektakli w polskim tańcu na przestrzeni wielu lat i pokazywany był w ramach Polskiej Platformy Tańca w Poznaniu (2008). We współpracy z seniorami z Chóru Śpiewaczego „Wrzosy” przygotował spektakle taneczne z elementami teatru dokumentalnego w ramach „Trylogii Zakrzewskiej”. Ze spuścizną Conrada Drzewieckiego mierzył się w duecie z Iwoną Pasińską w spektaklu zatytułowanym Ostatnia niedziela. RE//MIX Conrad Drzewieckiw komunie//warszawa (w ramach festiwalu kończącego kilkuletni projekt RE//MIX). Od wielu lat jest niezwykle aktywny jako choreograf i autor ruchu scenicznego dla twórców teatralnych w teatrach dramatycznych i w operze - współpracował z Krzysztofem Warlikowskim, Mają Kleczewską czy Grzegorzem Jarzyną. 

Muzyka: Kamil Pater 

Gitarzysta , producent muzyczny, improwizator, kompozytor. Współtwórca jednych z najbardziej wyróżniających się zespołów na scenie muzyki alternatywnej i jazzowej: JAAA!, POWIDOK, Contemporary Noise Quartet/Quintet/Sextet, Irek Wojtczak Quartet, Dziki Jazz. Absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy na kierunku Jazz i muzyka estradowa. Nominowany wraz ze swoim zespołem Dziki Jazz do Fryderyków w kategorii Jazzowy debiut roku. Jest jednym z pomysłodawców i twórców grupy artystycznej i wydawnictwa Sadki REC. Regularnie koncertuje w Polsce i za granicą. Wystąpił m.in. na Shibuja Festival (Japonia), Mediawave (Węgry), Festival Fertilizer (Anglia), Jazz Ustav (Indie), Enjoy Jazz Festival (Niemcy),Jazzinec (Czechy), Festiwal Kultury Polskiej (Rosja), Open'er Festival (Polska), OFF-festival(Polska), Tauron Nowa Muzyka, Męskie Granie, Warsow Summer Jazz Days (Polska), Jazz Jantar (Polska), Jazz Odnova Festiwal (Polska) i wielu innych.W ostatnim czasie poświęcił się produkcji muzyki i eksperymentom, produkując i współtworząc wiele projektów w tym projekt SHMIB (Symultaniczna Hybryda Muzyki Improwizowanej z Bio-artem) autorstwa wybitnego artysty audiowizualnego Elvina Flamingo. Jest autorem muzyki do spektakli teatralnych: „Utracona cześć Barbary Radziwiłówny” – Teatr Nowy w Łodzi, „Jak być kochaną”– Teatr Narodowy, „Dawno temu w Gliwicach” – Teatr miejski w Gliwicach, „Moskwin” - Wrocławski Teatr Lalek, „Lovebook” - Teatr Powszechny w Łodzi, „Beksińscy”- Teatr im.H. Konieczki w Bydgoszczy, „Roberto Zucco” - Teatr im. W. Horzycy w Toruniu, „Ziemianie” - Wrocławski Teatr Lalek, „Dolce Vita” - Teatr Telewizji, „Wassa Żeleznowa” - Teatr im. S. Jaracza w Łodzi, „Miasto pustych pianin”- Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu, „Iwona księżniczka z burbona” -Teatr Powszechny w Warszawie.

Kostiumy i scenografia: Łukasz Błażejewski

Scenograf, malarz, performer. Ukończył Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz studia doktoranckie na kierunku Scenografia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Twórca scenografii i kostiumów do przeszło 50 spektakli w teatrach w całej Polsce. Aranżator wystaw zbiorowych, w których nierzadko sam bierze udział jako twórca i wystaw dla Muzeum w Tychach. Odbył staże w Institut d’Arts Visuels w Orleanie i w École Nationale Supérieure des Beaux-Arts w Paryżu. Współzałożyciel Teatru Nowego w Krakowie, gdzie pełni funkcję Dyrektora Kreatywnego. Od lat działa jako  performer pod pseudonimem Prince Negatif, a od niedawna reżyser spektakli performatywnych: “CRASH. Kolekcja zderzeń”, “Ożywianie snu”. Entuzjasta nowych technologii i kreatywnego kodowania. W nieustannej podróży, głównie pomiędzy Warszawą i Krakowem. Jest autorem scenografii do przeszło 50 spektakli, zrealizowanych m.in. dla Teatru starego, Nowego i  Ludowego w Krakowie, Teatru Dramatycznego w Warszawie, w teatrze IMKA i Ateneum, w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu. 

Video art - Patrycja Płanik 

Fotografka, video artystka.W latach 2012 - 2015 współtworzyła festiwal tańca współczesnego The International Maat Festival – budując identyfikacje wizualną oraz tworząc filmy dokumentalne o każdym z tancerzach związanych z festiwalem. Projekt realizowała w Polsce, Japonii oraz Izraelu. Jej prace były wspierane i finansowane m.in przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, CRICOTEKĘ – Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora. Swoje zdjęcia publikowała w wielu magazynach. Brała udział wystawach grupowych jak i indywidualnych. Założyła blog : nie brukaj ciała nagością - kontestujący postawę władzy wobec wolności artystów. Od początków pracy zawodowej związana z teatrem jako twórca wideo i operator kamery live, a także projektantka scenografii oraz kostiumów. Współpracowała m.in. z Teatrem Nowym im.Kazimierza Dejmka w Łodzi, Teatrem Nowym w Poznaniu, TR Warszawa oraz szwajcarskągrupą Pink Mama Theatre. W 2016 roku wygrała casting na główną rolę do filmu Lillian w reż. Andreasa Horvatha. Film wyprodukowany został przez Ulrich Seidl Film Produktion. Opowiada historię młodej kobiety, która rzuca swoje dotychczasowe życie i udaje się w wędrówkę z Nowego Yorku na Alaskę. Patrycja spędziła na planie filmu 9 miesięcy, odbywając z ekipą filmową analogiczną podróż przez USA. Film miał premierę podczas 72 Festiwalu w Cannes.

Asystent choreografa: Anna Krysiak 

Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu. W latach 1992-2005 była tancerką Śląskiego Teatru Tańca . Prowadziła warsztaty tańca współczesnego na wielu festiwalach w Polsce , Europie oraz Indiach, USA i Kanadzie. W 2000 r. otrzymała medal im. Karola Szymanowskiego 200- lecia baletu polskiego za wybitny wkład w rozwój sztuki tanecznej, przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego . 

Występują i współtworzą: Amy Basley, Julia Hałka, Agnieszka Jachym, Paulina Jaksim, Victoria Kennett, Katarzyna Kulmińska, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Emily Wong, Kacper Bożek, Jerzy Kaźmierczak, Gabriel Lawton, Paweł Malicki, Michał Przybyła, Adrian Radwański, Dominik Więcek, Patryk Zamojski

Bilety na spektakl w cenie 15 zł dostępne są na www.goingapp.pl, www.bilety24.pl, za pośrednictwem stron internetowych www.ptt-poznan.pl oraz www.malta-festival.pl oraz w Centrum Informacji Kulturalnej i w Empiku. 

fot. Andrzej Grabowski