04.01.2021
Kurka wodna albo urojenie wg Stanisława Ignacego Witkiewicza

„Kurka wodna albo urojenie", na motywach dramatów Stanisława Ignacego Witkiewicza „Kurka Wodna”, „Matka”, „Tumor Mózgowicz” i „Bellatrix”.

Koło jest metaforą ludzkiego losu. Cykliczna powtarzalność zdarzeń determinuje losy jednostek i społeczeństw, stając się niemożliwą do przezwyciężenia pułapką. Spektakl „Kurka wodna albo urojenie” jest próbą znalezienia ekwiwalentu dla tego doświadczenia egzystencjalnego w formie teatru tańca. Odczucie „dziwności istnienia”, absurdalność międzyludzkich sytuacji, brak harmonii, rozpad relacji składa się na dekadencki obraz świata pogrążonego w kryzysie, który zderzając się z rewolucją ostatecznie przestaje istnieć. Motywem przewodnim staje się dramat niespełnionego artysty, który starając się uciec od nieustającej udręki rozchwianych relacji osobistych i rodzinnych nie znajduje nic oprócz opresji i nudy, przerywanej krótkimi chwilami upojenia, i poczucia, że „wszystko to już raz było, tylko trochę inaczej”. Spektakl zatrzymuje się na granicy jawy i snu  - i nie wiadomo, czy każda z postaci, które spotyka Edgar, istnieje faktycznie czy jest jedynie fantazmatem wyobraźni. Jesteśmy jak we śnie, jak w telewizyjnym reality show, w balansie pomiędzy narracją a manifestacją Czystej Formy - nic, co się wydarza, nie jest do końca realne - nawet śmierć, która tej samej postaci może przytrafić się wielokrotnie.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

mdkin

 

autorzy i realizatorzy:
Igor Gorzkowski - reżyseria i dramaturgia
Iwona Pasińska - choreografia 
Zbigniew Kozub, Georg Friedrich Händel - muzyka 
Andrzej Grabowski - scenografia i kostiumy 

Adriana Cygankiewicz - współpraca kostiumograficzna, fryzury i makijaże
Marek Grabowski - video projekcje

W spektaklu wykorzystano utwór Sarabande Georga Friedricha Händla w wykonaniu Cameraty Cambrensis pod batutą Caroline Collier.

kreacja i wykonanie: 
Dominik Kupka - Edgar  
Sandra Szatan - Kurka Wodna
Katarzyna Rzetelska - Ojciec, Matka
Jerzy Kaźmierczak - Tadeusz
Emily Wong-Adryańczyk - Lady Alicja Of Nevermore
Katarzyna Kulmińska - Korbowska, Kucharcia, Potwór
Zbigniew Kocięba - Książę Of Nevermore
Agnieszka Jachym - Krysia
Kacper Bożek - Baron Sakalyi, Lokaj, Potwór
Julia Hałka - Bellatrix
Paulina Jaksim - Teozoforyk, Potwór
Patryk Jarczok - Dexterowicz, Sir Grand, Lokaj
Evelyn Blue - Zofia Z Abencerage'ów Kremlińska
Pau Pérez Piqué - Da Strada, Lokaj
Daniel Michna - Rozpalacz, Potwór
oraz
Robert Chodyła - Głos
Adam Ferency - Michał Węborek                                                                

obsługa spektaklu: 
realizator światła - Przemysław Gapczyński
realizator dźwięku - Michał Drozda 
obsługa nagrań dźwięku - Zuzanna Majewska
realizacja video projekcji - Michał Drozda, Marcin Gawinecki
obsługa video projekcji - Michał Drozda, Piotr Grywaczewski
przygotowanie kostiumów - Adriana Cygankiewicz
obsługa techniczna sceny - Michał Drozda, Przemysław Gapczyński, Piotr Grywaczewski, Grzegorz Potocki 

Producent - Polski Teatr Tańca
zaplecze produkcyjne - Robert Chodyła 

realizacja streamingu:
Marek Grabowski - operator
Arkadiusz Pająk - realizator wizji
Mirosław Mamczur - operator

fot. Andrzej Grabowski

czas trwania: 70 min.

Premiera 28.12.2020