04.03.2020
Trucizna

TRUCIZNA odsyła do średniowiecznych epidemii tanecznych, których różne odmiany zdefiniowano w XIX wieku jako choreomania. Etymologicznie choreomania łączy greckie słowa choros (taniec) oraz mania (szaleństwo), nazywając w ten sposób spontaniczne, niekanoniczne i niewygodne dla władzy ruchowe manifestacje ciał w przestrzeni publicznej. „Taneczne zarazy” miały miejsce w średniowiecznej Europie, ale w spektaklu umieszczone zostają w aktualnym, społecznym kontekście. Przewijają się tu więc nawiązania do „Climaxu” Gaspara Noé czy do rewjowych szaleństw, o których lider zespołu Prodigy, Keith Flint, śpiewał w piosence „Poison”.

Choreograficznie TRUCIZNA nawiązuje do pozascenicznych tańców społecznych (social dancing), mających moc budowania fizycznej wspólnoty i ruchowej empatii – podczas zgromadzeń, protestów w przestrzeni miejskiej czy w klubach. Pracując z grupą tancerzy z Polskiego Teatru Tańca badamy taniec jako pasję i zatrucie. Obserwujemy, jak materializują się w poszczególnych ciałach i w ich osobistych historiach. Przemieszczamy się pomiędzy perspektywą indywidualną, a grupową dynamiką. Przyglądamy się, jak ze zbiorowiska indywidualności taniec wytwarza grupę, stając się kolektywnym doświadczeniem.

Spektakl znalazł się w rankingu najlepszych spektakli sezonu 2019/2020, przygotowanym przez miesięcznik „Teatr”. 

Recenzje: 

Taniec o tańcu

Katarzyna Nowicka I kulturapoznan.pl 
26 lutego 2020 

Ballroom w teatrze tańca 
Joanna Brych I Polityka 
3 marca 2020 

Epidemia tańca 
Mike Urbaniak I Vogue 
4 marca 2020 

Taniec w czasach zarazy
Barbara Kowalewska I Kultura u Podstaw
6 marca 2020 

Wirus tańca 
Teresa Fazan I Dwutygodnik 
marzec 2020 

Rave till the grave 
Justyna Machaj I Teatralia
19 kwietnia 2020 

 

produkcja:
Polski Teatr Tańca

premiera:
25 lutego 2020
Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu

czas trwania:
55 
min

Spektakl bez ograniczeń wiekowych, sugerowany dla widzów 14+. 

TWÓRCY:

choreografia i reżyseria:
Marta Ziółek

asystent choreografki, współpraca choreograficzna:
Wojciech Grudziński

teksty i dramaturgia:
Anka Herbut

muzyka:
Lubomir Grzelak

wizualizacje:
Rafał Dominik

kostiumy:
Tomasz Armada

reżyseria świateł:
Aleksandr Prowaliński

making of:
Karolina Sobel

asystentka spektaklu:
Paulina Jaksim

współpraca choreograficzna:
Magdalena Marcinkowska (voguing), Piotr ZONTA Król (krump)

obsługa spektaklu:
Michał Beszczyński, Adriana Cygankiewicz, Artur Dolata, Przemysław Gapczyński, Zuzanna Majewska, Grzegorz Potocki

kierownik techniczny:
Dariusz Szych

koordynacja produkcji:
Robert Chodyła

obsada aktualna: 
Evelyn Blue, Kacper Bożek, Julia Hałka, Paulina Jaksim/JinWoo NamKung, Patryk Jarczok, Jerzy Kaźmierczak, Zbigniew Kocięba, Katarzyna Kulmińska, Dominik Kupka, Daniel Michna, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Zofia Tomczyk, Emily Wong-Adryańczyk

obsada premierowa: 
Amy Basley, Evelyn Blue, Kacper Bożek, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Patryk Jarczok, Katarzyna Kulmińska, Dominik Kupka, Paweł Malicki, Daniel Michna, Michał Przybyła, Adrian Radwański, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Emily Wong-Adryańczyk