20.04.2021
Cykl Nowe Horyzonty Tańca // 1. MFTT „Granice natury - granice kultury”
Grafika obejmująca nazwę festiwalu i nazwę cyklu oraz elementy roślinne w postaci liści

Tradycja Międzynarodowego Festiwalu Nowe Horyzonty sięga roku 2001. Od lat przyciąga on publiczność zainteresowaną artystycznym, niezależnym kinem, otwartą na eksperyment i zabawę formą. Z propozycji, które zadebiutowały w Polsce podczas Nowych Horyzontów, postanowiliśmy wybrać i przypomnieć widzom dwa filmy prezentowane pierwotnie w cyklu „Filmy o sztuce”.

W ramach 1. Międzynarodowego Festiwalu GRANICE NATURY - GRANICE KULTURY, w cyklu Nowe Horyzonty Tańca zaprezentujemy „Wir” („Spin”) w reżyserii Ginan Seidl oraz „CHOMIKi” („HAMSTERs”) belgijskiej autorki Martine Doyen. Można będzie je zobaczyć poprzez platformę VOD Polskiego Teatru Tańca.

 

„Spin” to eksperymentalny esej filmowy. Tytułowy wir analizowany jest z punktu widzenia naukowego – fizyki klasycznej i mechaniki kwantowej (moment pędu) jak i duchowego – islamskiego mistycyzmu. Film pozwala spojrzeć na ruch i taniec z innej perspektywy. Nauka i mistycyzm tworzą tutaj prawdziwie poetycką opowieść.

Ginan Seidl urodziła się w Berlinie w 1984 roku. Studiowała na uczelniach artystycznych w Halle (Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle), Meksyku (Escuela Nacional de las Artes Plasticás) oraz w Belinie (Universität der Künste Berlin). Jest autorką artystycznych instalacji oraz filmów. Jej prace pokazywane były w ramach wystaw sztuki współczesnej w Kolonii, Lipsku, Zurychu, Magdeburgu i Meksyku oraz festiwali filmowych m.in. Berlinale, Tampere Film Festival, NFF Documentary Film Festival (Żytawa) czy Xposed Queer Film Festival.

 

Szesnastowieczne epidemie tańca, happening jako forma odzyskiwania publicznej przestrzeni, terroryzm jako teatr to wątki drugiego tytułu w sekcji „Nowe Horyzonty Tańca”. „CHOMIKi” („HAMSTERs”) belgijskiej autorki Martine Doyen powstał w efekcie improwizacji z udziałem reżyserki i uczestników wydarzenia, którzy spontanicznie przeistaczają się w aktorów i współtwórców filmu.   

Martine Doyen nie tylko reżyseruje, ale tworzy także scenariusze swoich filmów. Tworzy z wykorzystaniem taśmy 8 i 35 mm oraz techniki wideo. Uwielbia kino alternatywne i eksperymentalne. Takie też są jej filmy, łączą w sobie fikcję i improwizowane działania dziejące się tu i teraz. Jej filmy były pokazywane m.in. w ramach oficjalnej selekcji Międzynarodowego Tygodnia Krytyki Filmowej Festiwalu Filmowego w Cannes, Międzynarodowego Festiwalu Filmów w Brukseli, Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Nowym Jorku (Drama Award dla filmu „Noël au balcon”).

 

 

Wybór filmów prezentowany w ramach cyklu „Nowe Horyzonty Tańca” nawiązuje do poszukiwań i inspiracji Polskiego Teatru Tańca, które znaleźć można w realizowanych przez nasz teatr projektach.

Fizyka tańca była tematem „Rozmównicy”, naszego cyklu rozmów o tańcu, którą zrealizowaliśmy w styczniu 2020 roku. Gośćmi spotkania byli prof. Agnieszka Janiuk z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN w Warszawie oraz Rafał Ciećwierz - traceur, trener parkour.

Spektakl „Trucizna” autorstwa Marty Ziółek (choreografia i reżyseria) w wykonaniu zespołu tancerzy Polskiego Teatru Tańca, odsyła do dziejących się w XVI wieku epidemii tanecznych, których różne odmiany zdefiniowano później jako choreomania. Choreograficznie nawiązuje do social dancing - kolektywnego, społecznego tańca. Spektakl „Trucizna” z repertuaru Polskiego Teatru Tańca miał premierę w Poznaniu w 2020 roku.