MONOLIT

Choreography: Rainer Behr
Performance Assistant: Halyna Shchupak
Costumes: Yaryna Karasova
Video: Izabela Sitarska

Dancers:
Maximilian Bańdo
Evelyn Blue
Momoko Den
Julia Hnatów
Patryk Jarczok
Mateusz Krzysiak
Aleksandra Kuś
Daniel Michna
Katarzyna Niżnik

In the era of posthumanism, where the boundaries of time and space are blurred, we are faced with the question of our identity. In a world where humans are transforming themselves into superhumans, striving for immortality by merging with machines, the distinction between what is human and what is technical is blurring. The process of optimizing and redefining our existence raises the question: in this transformation, are we losing our original nature? Virtual worlds, which are emerging as spaces without bodies and senses, are becoming ideal environments where desires can be instantly satisfied. However, doesn't this lead to a loss of the meaning of existence, an addiction to virtual reality that does not allow for authentic experience?

In this new reality, art ceases to be just a reflection, it becomes a reinterpretation, an attempt to make sense in a world devoid of emotion. How will a new aesthetics of love, fear or longing emerge when touch, feelings and even death lose meaning? What about us - human beings - when we enter this new order, in which there is no longer room for randomness, true expression, but only control and precisely designed forms?
And in this context appears the Monolith - a mysterious, almost divine symbol of the quest for transcendence, which becomes not only a witness, but also a catalyst for these transformations. The Monolith, in its impersonal, motionless form, reminds us of the quest to understand the incomprehensible. But in this new world, where the boundaries between man, machine and art are blurring, the Monolith poses the question: does this transcendence lead to liberation, or rather to a new kind of enslavement that deprives us of that primordial magic, that mystery of existence that makes us human? In this uncertainty of being, will we be able to find ourselves or sink in a digital ocean where there is no longer room for true existence?"

.
Zobacz również
Informacja i zgody dotyczące cookie

Polski Teatr Tańca oraz nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie oraz wtyczki społecznościowe, które pozwalają na komunikowanie określonych informacji pomiędzy Twoim urządzeniem, a serwisem internetowym. Wybierając przycisk „Wyrażam zgodę” akceptujesz wykorzystywanie plików cookie. Aby uzyskać szczegółowe informacje o zasadach prywatności i bezpieczeństwie zbieranych przez nas danych, zapoznaj się z naszą Polityka prywatności i plików cookie. Znajdziesz tam m.in. listy używanych przez nas plików cookie, przeczytasz o ich funkcjach oraz zobaczysz, kto jest ich dostawcą. Możesz również odmówić zgody lub dokonać spersonalizowanych ustawień, wyrażając zgodę tylko na poszczególne rodzaje plików cookie. W tym celu zaznacz odpowiednie pola poniżej.

Wyrażam zgodę OK