Choreograficzne projekty filmowe to nadal w świecie filmu
i teatru nowe zagadnienie. Laboratoria twórcze mają na celu przybliżenie uczestnikom tego gatunku w kontekście procesu twórczego.
Co? W ramach warsztatów powstanie krótkometrażowy film choreograficzny pod opieką artystyczną Marka Grabowskiego, Feliksa Mamczura i Ignacego Ciunelisa.
Dla kogo? Warsztaty skierowane są do osób początkujących
i średniozaawansowanych, twórców z pasją (zainteresowanych filmem w kontekście tańca i tańca w kontekście filmu, zagadnieniami operatorskimi, montażu
i postprodukcji.
Wiek: 16+
Kiedy? 17-22 lipca 2024 roku w godz. od 10.00 do 18.00
Rozpoczęcie warsztatów: 17 lipca 2024 roku o godz. 9.00
Gdzie? Polski Teatr Tańca, ul. Taczaka 8, Poznań
Uwaga! Uczestniczki i uczestnicy warsztatów powinni mieć własnego laptopa obsługującego zainstalowany darmowy program DaVinci Resolve oraz własną kamerę/aparat do rejestracji materiału filmowego.
Jak się zgłosić? Wypełniając formularz zgłoszeniowy w terminie
do 10 lipca 2024 roku.
Link do formularza zgłoszeniowego
Udział w warsztatach jest BEZPŁATNY.
Liczba miejsc jest ograniczona.
W ramach warsztatów organizator zapewnia lunch.
Uczestniczki i uczestnicy zostaną poinformowani o wynikach naboru drogą mailową
(w terminie 5 dni od zakończenia naboru).
Materiał choreograficzny, który - pod nadzorem prowadzących - zarejestrują uczestniczki i uczestnicy warsztatów przygotuje międzynarodowa grupa "EIDART" we współpracy z Polskim Teatrem Tańca.
Regulamin udziału w Warsztatach
"Laboratoria Twórcze - warsztaty filmu choreograficznego”
Polski Teatr Tańca jest producentem choreograficznych projektów filmowych od 2017 roku. Jego dorobek obejmuje 7 krótkometrażowych filmów tańca: „Inicjację” (2017), „Brzemię”(2018), „Toporła” (2019), „Ta Marę” (2020), „Zielnik” (2021), „Bestię” (2022)
i „Historiae vivae” (2023). Utwory PTT były prezentowane i nagradzane w konkursach i na festiwalach na 5 kontynentach, w Europie, Ameryce Północnej, Południowej, Azji i Australii, m.in, w USA, Kanadzie, Wenezueli, Indonezji, Meksyku, Nepalu czy Libanie. Inicjacja (2017) otrzymała m.in. I nagrodę – Best of Fest – Arts Triangle – Dance Film Festival 2018 w Dallas (USA) oraz I nagrodę Mexico City Videodance Festival 2018 (Meksyk). Spektakularnym sukcesem „Brzmienia” była nagroda Standard Vision. Przyznana podczas Los Angeles Dance Film Festival 2020 (USA), polegała na wyświetleniu fragmentu filmu na wielkoformatowym ekranie umiejscowionym na ścianie wieżowca w centrum Los Angeles. Szacuje się, że dziennie prezentacje ogląda 20 tys. widzów. Wśród wielu innych, „Toporzeł” otrzymał nagrodę jury w kategorii Najlepsza choreografia w ramach 3. edycji ZED Festival Internationale Videodanza 2021 w Bolonii (Włochy) - to jeden z najstarszych i najbardziej prestiżowych festiwali filmów tańca. „Ta Mara” była częścią ekspozycji w Pawilonie Polskim podczas Wystawy Światowej EXPO 2020 w Dubaju. „Zielnik” ma na swoim koncie aż 13 nagród podczas festiwali i konkursów na całym świecie, w tym aż cztery Nagrody Publiczności, na Międzynarodowym Festiwalu Choreograficznym w Blois (2022), Portland Dance Film Fest (2022), Classical Arts Film Festival w Napa (2022) oraz Moving Body Festiwal w Warnie (2022). „Bestia” została uhonorowana m. in. Nagrodę Publiczności na YoFiFest 2023 - festiwalu filmowym w Yonkers w stanie Nowy Jork. To bardzo doceniane w świecie filmowym wydarzenie, dziewięciokrotnie wybrane do zestawienia „Top 100 Best Reviewed Festivals on FilmFreeway”. Ostatnia produkcja filmowa Polskiego Teatru Tańca „Historiae vivae”swoją światową premierę miała w Portugalii, podczas Inshadow Lisbon ScreenDance Festival w 2023 roku.
Więcej informacji o produkcjach filmowych PTT i przyznanych im nagrodach
Uczestniczki i uczestnicy warsztatów poznają zagadnienia związane m.in. z:
- tańcem w filmie i filmem o tańcu
- obsługą sprzętu filmowego,
- teorią i praktyką przygotowania zdjęć filmowych,
- zasadami filmowania ruchu,
- teorią i praktyką montażu,
- postprodukcją.
Ekspertami będą specjaliści w dziedzinie realizacji filmów, w tym choreograficznych projektów filmowych:
Ignacy Ciunelis - w 2021 roku ukończył Montaż filmowy na Wydziale Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi z tytułem magistra sztuki. Montażysta, twórca filmowy, performer, współzałożyciel Wielkiego Szlamu odbywającego się od 2020 roku na warszawskiej Pradze. W jego dotychczasowym dorobku znajduje się wiele krótkich form, między innymi teledyski zawierające choreografię taneczną - wielokrotnie nagradzana „Haśka” Any Andrzejewskiej, „Powroty” zespołu Kozyrska x Sieczak czy „Treasure” Penelov. Warte wymienienia są także projekty eksperymentalne „Aktorstwo, pierwsze Lekcje” realizowane przez Piotra Głowackiego w AT w Warszawie czy impresyjna relacja z performancu „FoMaTi” (Folded Maps of Time Marka Chłoniewskiego i Chrisa Cutlera zrealizowany w ramach Teatramatyki we Lwowie w 2019 roku). W 2019 roku w ramach miedzyuczelnianego projektu Erasmus+ „Open innovative resources for filmmaking education and training” razem z Marcinem Wojciechowskim był odpowiedzialny za realizację materiału ćwiczeniowego poświęconego zagadnieniu przestrzeni w języku filmu i montażu. Uczestnikami warsztatów byli studenci montażu ze Szkoły Filmowej w Łodzi, Akademie Muzickych Umeni V Praze (Czechy), Sveuciliste U Zagrebu Akademija Dramske Umjetnosti (Chorwacja) i Vysoka Skola Múzických Umení V Bratislave (Słowacja). Na zeszłorocznym Krakowskim Festiwalu Filmowym premierę miał, montowany przez niego w duecie z Jakubem Didkowskim, dyplom reżyserski Michała Toczka pt. „Być kimś”.
Marek Grabowski - operator obrazu. Studiował w Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie. Od lat pracuje zawodowo jako operator filmowy i fotograf reklamowy. Autor zdjęć nagradzanych filmów dokumentalnych i fabularnych takich jak „Dzień Ojca”, „Święto wiosny” w reżyserii Edyty Pietrowskiej, „Gra”, „Na wieży Babel”, w reżyserii Marii Wróż-Prusiewicz, filmu „Fragment” oraz filmu dokumentalnego „Siła” w reżyserii Mirosława Mamczura. Współautor zdjęć do filmu „Pre Mortem” w reżyserii Konrada Łęckiego, Jego filmy zdobywały nagrody i prezentowane były na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni, Norwegii RIFF : R.E.D., Meksyku Muestra Movimiento Audiovisual w Guadalajara, Wenecji 6th International Meeting on Video-dance and Video- performance, Camerimage oraz w Cannes. Kreacja obrazu wielokrotnie nagradzanych filmów choreograficznych „Inicjacja”, „Brzemię”, „Toporzeł”, „Ta Mara”, „Zielnik", „Bestia" oraz "Historia vivae" we współpracy z Polskim Teatrem Tańca.
Mirosław Felix Mamczur
Feliks Mirosław Mamczur - scenarzysta, reżyser, operator oraz montażysta filmowy z 18-letnim stażem zawodowym. Studiował reżyserię w Szkole Wajdy oraz Realizację Obrazu Filmowego i Telewizyjnego w Łodzi. Przez wiele lat związany z branżą reklamową.
Jego filmy były nagradzane i prezentowane na festiwalach filmowych, takich jak EnergaCAMERIMAGE, Młodzi i Film, Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni , Media Festival, FID Marseille, Palm Springs International, Montreal International Festival RIDM i 2 ANNAS, Visions du Réel oraz Millennium Docs Against Gravity Film Festival. Porusza się zarówno w obszarze filmu fabularnego, dokumentalnego, teledysku jak i screen dance. Współtworzył teledyski dla Dody, Blanki, Pawła Izdebskiego, Natalii Lesz i Małgorzaty Kozłowskiej, zespołu Retrospektakl.
Realizował oraz postprodukował wielokrotnie nagradzane filmy choreograficzne „Inicjacja”, „Brzemię”, „Toporzeł”, „Ta Mara”, „Zielnik", „Bestia" oraz "Historia vivae" we współpracy z Polskim Teatrem Tańca.
Laboratoria twórcze - warsztaty filmu choreograficznego zostały
dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu rządowego z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego na rok 2024 "Edukacja kulturalna".
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu rządowego z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego na rok 2024 "Edukacja kulturalna".
Instytucja Zarządzająca: Narodowe Centrum Kultury