Podczas finałowego wieczoru VI Międzynarodowego Festiwalu „1 strona - 1 spojrzenie - 180 sekund” podsumowaliśmy VIII edycję multimedialnego konkursu, organizowanego przez Polski Teatr Tańca od 2017 roku.
Do tych właśnie dyscyplin odnosi się trzyczłonowa nazwa konkursu. „1 strona” jest kategorią literacką. „1 spojrzenie” obejmuje niezwykle pojemny gatunkowo obszar sztuk wizualnych, od fotografii po instalacje. „180 sekund” to krótkometrażowe filmy tańca - do 3 minut.
W tym roku na konkurs wpłynęło 318 prac - o 45 więcej niż w roku ubiegłym: 24 filmy, 97 utworów wizualnych i aż 197 tekstów.
Jury w składzie: Karolina Plinta - krytyk sztuki, prof. Rafał Koschany, filmoznawca oraz prof. Błażej Warkocki - krytyk literacki, na posiedzeniu w dniu 6 grudnia 2024 roku zadecydowało o przyznaniu następujących nagród.
Kategoria literacka:
Grand Prix
Wiktoria Juszczak - „Melodia Totalna”
za umiejętność stworzenia spójnej opowieści w obrębie bardzo krótkiej formy, językowy minimalizm i precyzję wypowiedzi. A także - przywołanie tradycji tańca jako oporu i odwołanie do klasyki protestu w świeżej odsłonie.
Wyróżnienia:
Małgorzata Stepko - „Wiewiórki”
za bezpretensjonalny, przekonujący i energetyczny opis, dostrzeżenie tańca tam, gdzie nie jest to oczywiste, a także umiejętność odwrócenia perspektywy, która skutkuje efektem literackim.
Bartosz Krawiec - „Szulamitka”
za ogromny (niemal kampowy) potencjał stylizacyjny, nieoczywiste nawiązanie do tradycji oraz umiejętność łączenia tego, co erotyczne i sensualne z duchowością.
Nagroda Specjalna Jury - Anna Kowalska za utwór „Tańce narodowe - próba generalna”
za czarny humor, przewrotne nawiązanie do tradycji tańca jako alegorii narodowej i wyczucie rytmu.
Kategoria „sztuki wizualne”
Grand Prix
Piotr Chrobot -„Voguing”
za uważną obserwację miejsc, gdzie żyje dziś taniec i dostrzeżenie jego społecznego potencjału.
Wyróżnienia:
Aleksandra Raburska - „Zaplątane kroki”
za plastyczne oddanie ruchu i żartobliwe podejście do kanonu ciała osób tańczących.
Katarzyna Zawadzka - „Wiedźmy”
za pokazanie feministycznej energii ukrytej w tańcu.
Kinga Stanowska - „Akrobatki”
za umiejętność syntetyzowania obrazu i eksperymentowanie formą.
Kategoria filmowa
Grand Prix:
Za surową formę zastosowaną w refleksji o stereotypach na temat ról społecznych, stylów życia i samym tańcu, przenikaniu się masek i tożsamości. Siłą tego filmu są skoncentrowana opowieść oraz fabularny pomysł, które prowokują do wielopoziomowej interpretacji.
aktorzy, muzyka i taniec - ZPiT UJ „Słowianki”
muzyka II - Boryna
pomysł i realizacja - Marcin Boroń
Wyróżnienia:
Sylwia Zawiślak -Tango pięknoroga
za nawiązujący do tradycji wideoartu eksperyment, w którym intertekstualna gra cytatami i żonglowanie motywami wizualnymi stanowią formę dla bezpretensjonalnej refleksji o codzienności i ruchu.
muzyka-Paweł Furtek
autor zdjęć: Tomasz Kordyaczny
Franciszek Derkowski- strunmienie
Za wysmakowaną w formie, fakturze, kolorze oraz świetle opowieść sytuującą się na pograniczu jawy i snu, abstrakcji i figuracji, ruchu i bezruchu.
W głosowaniu na Nagrodę Publiczności oddano 999 głosów.
Oto laureaci:
Kategoria literacka: Adrian Musiał, „Taniec myśli” (55 głosów)
Kategoria „sztuki wizualne”: Anna Akabali, „Krzyk ciszy” (111 głosów)
Kategoria filmowa: Hanna Spławska, Fatum (60 głosów).
aktorzy- Zuzanna Orlicka, Adrianna Molińska, Wojciech Kowalewski, Martyna Mizerska, Weronika Kwapiszewska
muzyka- Konstantinos Tsapalis
reżyseria i montaż-Hanna Spławska
grafika- Jan Andrzejewski
Najserdeczniej gratulujemy wszystkim nagrodzonym!
Jurorzy VIII Międzynarodowego Konkursu „1 storna - 1 spojrzenie - 180 sekund”
Karolina Plinta
krytyczka sztuki, redaktorka naczelna magazynu „Szum” (razem z Jakubem Banasiakiem). Członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Współpracowała m.in. z portalem e-splot, Korporacją Ha!art, Dwutygodnik.com czy Tygodnikiem Powszechnym. Od 2020 roku prowadzi podcast „Godzina Szumu”. Uczy historii sztuki w Saskiej Szkole realnej w Warszawie. Laureatka Nagrody Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy (za magazyn „Szum”, razem z Adamem Mazurem i Jakubem Banasiakiem).
Prof. Rafał Koschany
Polonista, filmoznawca, kulturoznawca. Kierownik Zakładu Semiotyki Kultury w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, redaktor naczelny kwartalnika naukowego „Kultura Współczesna”. Specjalizuje się w teorii interpretacji, współczesnych teoriach interpretacji dzieł sztuki, semiotyce kultury, a także badaniach z pogranicza literaturoznawstwa i filmoznawstwa. Jest autorem monografii Przypadek. Kategoria artystyczna i egzystencjalna w literaturze i filmie (2006, II wyd. 2016) i Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu (2017).
Prof. Błażej Warkocki
krytyk literacki. Publikował m. in. w "Tekstach Drugich", "Res Publice Nowej", "Polonistyce", "Ha!arcie", "Fa-arcie", "Krytyce Politycznej", "Czasie Kultury", "Pograniczach", "Le Monde Diplomatique”. Autor trzech monografii dotyczących literatury z perspektywy teorii queer: „Homo niewiadomo. Polska proza wobec odmienności” (2007), „Różowy język. Literatura i polityka kultury na początku wieku” (2013) oraz „Pamiętnik afektów z okresu dojrzewania Gombrowicz – queer – Sedgwick” (2018). Pracuje w Zakładzie Antropologii Literatury na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.