23 maja 2025 roku, w Dużym Studio Polskiego Teatru Tańca, podczas III finałowej gali konkursu WielkoPolka 2025, zorganizowanej przez Fundację Zakłady Kórnickie, Wojciech Waglewski i KASAI wystąpili we wspólnym koncercie.
Waglewski, legenda polskiej sceny muzycznej, założyciel i lider zespołu Voo Voo, laureat Paszportu Polityki za działalność kompozytorską i producencką oraz za umiejętność łączenia muzyki różnych kultur, połączył swoje siły z charyzmatyczną wokalistką i kompozytorką KASAI, znaną z eklektycznego stylu, w którym elektronika, opera i muzyka filmowa wzajemnie się przenikają.
Ich duet powstał z muzycznej przyjaźni i wcześniejszej współpracy przy projektach takich jak „Waglewski Gra-Żonie” czy „Anawa 2020”.
Koncert Waglewski i KASAI był wyjątkowym muzycznym doświadczeniem - pełen emocji i nastrojowych brzmień, pozwolił na spotkanie dwóch artystycznych osobowości i dwóch odmiennych, ale doskonale ze sobą współgrających światów muzycznych. Stanowił piękne zwieńczenie gali wieńczącej konkurs WielkoPolka, celebrujący kobiety aktywnie działające na rzecz społeczności Wielkopolski.
Konkurs WielkoPolka narodził się w 2023 roku jako inicjatywa zainspirowana postacią Jadwigi Zamoyskiej – wybitnej działaczki społecznej i edukacyjnej. Ma honorować kobiety, które - podobnie jak Jadwiga Zamoyska - są liderkami w swoich środowiskach i inspirują innych poprzez pełną pasji działalność w obszarach edukacji, przedsiębiorczości i aktywności społecznej.
Gościem specjalnym był Jens-Jonas Francis Roberts, klarnecista norweskiego zespołu TEIP TRIO, których muzyka znalazła się w spektaklu MONOLIT. Jego dźwięki, pełne ambientu, noise’u i post-rocka, wywołały stan transu wprowadzając nas w lato.
Jens-Jonas, związany z eksperymentalną sceną Trondheim, zabrał nas w muzyczną podróż, której przewodnikiem był jego klarnet.
W tę magiczną noc w Poznaniu, wywibrowalismy lato naszymi ciałami i muzyką Jensa-Jonasa.
Jens Roberts to klarnecista, improwizator i kompozytor z Norwegii. Jego twórczość ma charakter medytacyjny i asocjacyjny, porusza się między lirycznymi i ekspresyjnymi melodiami a abstrakcyjnymi pejzażami dźwiękowymi. Najbardziej znany jest ze swojej pracy z TEIP TRIO, którego mroczne, atmosferyczne i eksploracyjne albumy spotkały się z międzynarodowym uznaniem krytyków.
Roberts wnosi swój unikalny styl muzyczny do różnych konfiguracji artystycznych i współpracował z takimi artystami jak perkusista free jazzowy Marcio Gibson, wokalistka, autorka piosenek i improwizatorka Maria Norseth Garli oraz basistka Georgia Wartel Collins. Jesienią 2025 roku ukaże się album koncertowy TEIP TRIO we współpracy z uznaną norweską wiolonczelistką Lene Grenager.
Na scenie Polskiego Teatru Tańca wystąpił Jamie Saft – wybitny amerykański pianista, kompozytor i producent, artysta o niezwykle szerokich horyzontach, współpracujący z takimi gigantami jak John Zorn, Iggy Pop czy Wadada Leo Smith.
Jego muzyka – niepokojąca, głęboka i pełna emocjonalnych niuansów – towarzyszyła spektaklowi Republika marzeń w naszym repertuarze, wnosząc do niego aurę tajemnicy i artystycznego niedopowiedzenia. Teraz, po latach, Saft powraca do Poznania – miasta, w którym po raz pierwszy wystąpił w Europie w 1995 roku – by spotkać się z publicznością w wyjątkowym, kameralnym koncercie.
Muzyka w naszych spektaklach jest dramaturgią dla ciała – nadaje rytm, sens i głębię – potrafi pogłębić emocje, zbudować nastrój i opowiedzieć to, co niewidoczne. Właśnie dlatego sięgamy po twórczość takich artystów jak Jamie Saft – by pokazać, że dobra muzyka jest czymś więcej niż tłem – jest duszą spektaklu.
Więcej o artyście:
Jamie Saft jest klawiszowcem i multiinstrumentalistą, kompozytorem, inżynierem dźwięku i producentem mieszkającym w stanie Nowy Jork. Saft urodził się w 1971 roku w Nowym Jorku i jest absolwentem Tufts University oraz New England Conservatory of Music.
Współpracował z wieloma znanymi artystami, takimi jak John Zorn, Wadada Leo Smith, Roswell Rudd, Iggy Pop, Bad Brains, B-52s, Beastie Boys, Donovan, Steve Swallow, Bobby Previte, Marc Ribot, Marshall Allen, Bernard Purdie, Joe Morris, Derek Bailey, Dave Lombardo, Bill Laswell, Cyro Baptista, Chuck Hammer, Jamaaladeen Tacuma, Dave Douglas & Merzbow. Napisał także kilka oryginalnych ścieżek dźwiękowych do filmów, w tym Murderball i God Grew Tired of Us.
1 grudnia 2021 roku w Dużym Studio Polskiego Teatru Tańca zabrzmiała muzyka w wykonaniu orkiestry Trans-for-Matha Ensemble pod batutą Michała Janochy.
Gościem specjalnym był Markus Stockhausen, słynny niemiecki trębacz, kompozytor i improwizator, znany z łączenia jazzu, muzyki klasycznej i eksperymentalnej, jeden z najważniejszych propagatorów muzyki intuicyjnej.
Wysłuchaliśmy utworów wybitnej kompozytorki i pedagog prof. Lidii Zielińskiej, pionierki muzyki elektroakustycznej w Polsce.
W programie znalazły się dzieła Katarzyny Taborowskiej, Michała Janochy i Dominika Puka - kładących nacisk na intermedialność, eksperyment i technologię twórców, silnie związanych z poznańską Akademią Muzyczną w Poznaniu.
Trans-for-Matha Ensemble to poznański zespół specjalizujący się w muzyce współczesnej i intermedialnej, założony w 2018 roku przez Michała Janochę i Dominika Puka. Artyści łączą dźwięk z ruchem, obrazem, aktorstwem i technologią, tworząc unikalne doświadczenia sceniczne.
Organizatorem koncertu było Studio Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w ramach międzynarodowego projektu SYMULARIS 3.
Partnerzy koncertu: Polski Teatr Tańca, Fundacja Piu Mosso oraz Fundacja Mediations Biennale.