W nowy sezon 2022 / 2023 wkroczyliśmy jeszcze z idiomem „Człowiek - zwierzę”, odkrywając zwierzęcość zakodowaną w ludzkim DNA i poszukując w zachowaniach zwierząt naturalności i ciekawości Innego, utraconej przez ludzi.
Poprzez nasze artystyczne działania staraliśmy się uwrażliwiać na prawa i potrzeby zwierząt oraz zwracać uwagę na ich problemy. Towarzyszyło nam motto zaczerpnięte z „Księgi Dżungli” Rudyarda Kiplinga i zdjęcie zespołu Polskiego Teatru Tańca, portretujące tancerzy w żywiołowych skokach, nieomal w locie.
Witkacy pod strzechy, „Zielnik” dookoła świata
Pierwszym spektaklem sezonu 2022 / 2023 była „Kurka Wodna albo urojenie” - laureat 3 nagród na 46. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych – który zaprezentowaliśmy na finał 25. edycji Konkursu Interpretacji Dzieł Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacy pod strzechy” w Słupsku. To jedyny w Polsce konkurs inspirujący do interpretacji złożonej twórczości jednego z największych wizjonerów polskiej sztuki XX wieku.
We wrześniu włączyliśmy się po raz drugi do akcji Dni Otwarte Funduszy Europejskich - tym razem szczególną uwagą obdarzyliśmy młodych widzów, organizując dla nich zwiedzanie teatru „od kulis” z wieloma niespodziankami na trasie. Zatańczyliśmy także nad poznańskim Jeziorem Malta w ramach akcji „ZaBIEGaj o FUNdusze”, promującej efektywne wykorzystanie środków unijnych, które umożliwiły budowę naszej siedziby
Październik upłynął pod znakiem radosnych wieści o sukcesach choreograficznego projektu filmowego „Zielnik”. Tylko w październiku 2022 roku tryskający intensywnymi barwami i élan vital „jeden dzień z życia roślin” zdobył nagrodę dla „najlepszego krótkometrażowego filmu tańca" na Door Kinetic Arts Festival w Baileys Harbor (USA), nagrodę za najlepszą reżyserię dla Iwony Pasińskiej i wyróżnienie w kategorii „najlepszy film tańca” na XII Encuentro Para Cinéfagos (Festival de CineArte en la Frontera) w San Cristóbal (Wenezuela) oraz aż dwie Nagrody Publiczności - na Classical Arts Film Festival w Napa (USA) i Portland Dance Film Fest 2022 (USA).
Eksplozja tańca
Podróżowaliśmy też po Polsce! W ramach projektu „Eksplozja tańca - gdy tradycja zderza się z nowoczesnością – tournée Polskiego Teatru Tańca po scenach polskich” zaprezentowaliśmy spektakl „Romeos&Julias unplagued. Traumstadt” w Kutnowskim i Zamojskim Domu Kultury. Odwiedziliśmy też Filharmonię Gorzowską ze spektaklem „Kurka Wodna albo urojenie”, podczas IX Festiwalu Muzyki Współczesnej.
Pod znakiem zagranicznego tournée minął w Polskim Teatrze Tańca kolejny miesiąc. Na zaproszenie Sibiu Ballet Theatre, 11 i 12 listopada, na scenie Centrul Cultural Ion Besoiu w Sibiu w Rumunii, zagraliśmy spektakl „Niech żywi grzebią umarłych” w reżyserii Aleksandry Dziurosz i Tomasza Szczepanka. To był nasz powrót do Sibiu - Polski Teatr Tańca w ramach współpracy z Sibiu Ballet Theatre prezentował już w tym mieście swoje spektakle - w roku 2019 „Żniwa” w reżyserii Igora Gorzkowskiego i choreografii Iwony Pasińskiej oraz „45” w choreografii Jacka Przybyłowicza.
Z najpiękniejszego miasta Transylwanii odbyliśmy podróż do niemieckiego Münster, gdzie w Theater im Pumpenhaus, spektaklem „45” zainaugurowaliśmy festiwal umPolen, który – cytując słowa organizatorów – „stworzył niepowtarzalną okazję dla doświadczenia nieposkromionej siły polskiej sceny teatralnej w Theater im Pumpenhaus”. W programie festiwalu, wśród odwołujących się do aktualnej sytuacji politycznej i społecznej produkcji, operujących poetyckimi, przesyconymi silnymi emocjami środkami wyrazu, znalazła się koprodukcja Polskiego Teatru Tańca z bodytalk - „Romeos&Julias unplagued. Traumstadt”, w sierpniu nagrodzona Złotym Yorickiem – nagrodą główną 26. Festiwalu Szekspirowskiego. Autorką choreografii jest Yoshiko Waki, niegdyś członkini słynnego Teatru Choreograficznego Johanna Kresnika, współzałożycielka, wraz z Rolfem Baumgartem, zespołu bodytalk - rezydenta Theater im Pumpenhaus.
Co już się wydarzyło, a co nas jeszcze czeka w ciągu najbliższych miesięcy, dni i godzin?
Premierowo i festiwalowo
Eksperymentalna premiera – spektaklu dla najmłodszych dzieci do lat 3 pt. „InstynkTY” w reżyserii Alicji Morawskiej – Rubczak i choreografii Moniki Kiwak, kiermasz świąteczny Art Weekend oraz IV Festiwal „1 strona – 1 spojrzenie – 180 sekund” złożyły się na intensywny grudzień.
Choreografia dla „najnajów” stworzyła przytulną, bezpieczną przestrzeń dla dzieci i bliskich im dorosłych do podróży w nieznane. Zaprosiła do współdziałania opartego o to, co łączy ludzi ze światem zwierząt, czyli instynkt, stymulujący nawiązywanie relacji, tworzenie domu, budowanie bliskości, łączenie się w grupy.
Natomiast Festiwal był czasem, w którym bardzo mocno podkreślaliśmy interdyscyplinarność tańca. Stało się tak za sprawą premiery „Bestii” – szóstego choreograficznego projektu filmowego Polskiego Teatru Tańca w reżyserii Iwony Pasińskiej. Projekt, którego twórcy przyglądają się relacjom człowieka ze zwierzętami i zwierząt między sobą eksploruje możliwości, jakie daje synteza środków choreograficznych i filmowych. Rozstrzygnęliśmy VI Międzynarodowy Konkurs „1 strona – 1 spojrzenie – 180 sekund”, w którym jury, a także publiczność nagradza wypowiedzi artystyczne, prace literackie, filmy tańca i różne przejawy sztuk wizualnych, w kreacyjny sposób interpretujące taniec i ruch. Podczas IV Międzynarodowego Festiwalu "1 strona - 1 spojrzenie - 180 sekund" nie zabrakło też spotkań publiczności ze spektaklami „na żywo”. Gościliśmy „Folk Solution” Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. S.Hadyny, konfrontujący muzykę elektroniczną i taniec współczesny z polskim folklorem, video performance „Trzepot 2.0” Magdaleny Fejdasz i Pameli Leończyk – wyraz smutku i lęku wywołanych zmianami klimatycznymi, koprodukcję zespołów bodytalk i Teatru Tańca i Ruchu „Rozbark”- „Bilderzerstörer”- refleksję nad rolą cyfryzacji w zyskiwaniu i traceniu poczucia realności przez współczesnego człowieka oraz „Ballady Mickiewicza tanecznie” Kieleckiego Teatru Tańca.
Nowy idiom
Rok 2023 to już nowy idiom - „Człowiek – żywa historia”. Zamierzamy sprawdzać, w jaki sposób doświadczenia, kontekst polityczny i społeczny zapisują się w naszych umysłach i ciałach, tworząc żywe archiwum, zmieniające się pod wpływem tu i teraz, z perspektywy współczesności.
Najbliższe miesiące upłyną nam na przygotowaniach do jubileuszu 50 – lecia Polskiego Teatru Tańca. Zapraszamy do siedziby Polskiego Teatru Tańca przy ul. Taczaka 8 w Poznaniu na spektakle repertuarowe, projekty i zajęcia prowadzone przez artystów - tancerzy. Już dziś zapowiadamy III Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca „Granice natury - granice kultury”(24 – 30 kwietnia), prezentujący bogactwo i różnorodność sztuki tańca, zderzający rożne stylistyki i rozumienia pojęć „natura” i „kultura”. W planach m.in. prezentacje spektakli Ballet Sibiu (Rumunia) i 420 People (Czechy) oraz 29 kwietnia - w Międzynarodowym Dniu Tańca - akcja uliczna Narodowe Tańczenie - korowód taneczny w rytmie poloneza na ul. Taczaka.
Będziemy też realizować projekt we współpracy z Pałacem Generała Dąbrowskiego w Winnej Górze. 24 i 25 maja, w Bramie Poznania odbędzie się premiera spektaklu, z którym będziemy później wędrować szlakiem pracy organicznej.
Warto już dziś zaznaczyć w kalendarzu datę 27 maja 2023 – Familijny Dzień na Taczaka, w którym zaproponujemy moc atrakcji dla całych, wielopokoleniowych rodzin.
Zapraszamy do częstych wizyt w naszym kalendarium i dziale aktualności!
Znajdą tam Państwo aktualne informacje o tym, co u nas słychać dziś i co już planujemy.