Scenariusz i reżyseria:
Iwona Pasińska
Zdjęcia: Marek Grabowski
Montaż: Edyta Pietrowska
Muzyka:
- Ballada o sierotce
utwór tradycyjny,
aranżacja i wykonanie:
Kapela Maliszów (Zuzanna Malisz, Jan Malisz, Kacper Malisz) - Huculska fantazja
kompozycja i wykonanie:
Jan Malisz
Scenografia:
Andrzej Grabowski
Kostiumy:
Zofia Grzybowska
Kuluza Studio
Andrzej Grabowski
Adriana Cygankiewicz
Ostrzyciele:
Reclip Sp. z o. o.
Marcin Kołodziejczyk i Norbert Wojciechowski
Grip:
Stern Pictures s.c. light&grip
Artur Schubert
Mateusz Rybczyński
Marcin Śmigielski
Korekcja barwna i postprodukcja:
Mirosław Mamczur
Mastering ścieżki dźwiękowej:
Michał Garstecki Free Flay Music
Zespół techniczny:
Przemysław Gapczyński
Zuzanna Majewska
Grzegorz Potocki
Andrzej Przybyszewski
Daniel Wiśniewski
Wystąpili i współtworzyli artyści-tancerze Polskiego Teatru Tańca:
Evelyn Blue
Kacper Bożek
Julia Hałka
Paulina Jaksim
Jerzy Kaźmierczak
Victoria Kennett
Katarzyna Kulmińska
Dominik Kupka
Volodymyr Makovskyi
Michał Przybyła
Adrian Radwański
Katarzyna Rzetelska
Sandra Szatan
Dominik Więcek
Emily Wong
Artyści-tancerze gościnnie:
Amy Basley
Nordang Brage
Wiktoria Ślęzok
Damian Zatoński
Kierownictwo produkcji:
Małgorzata Andrzejewska
Produkcja:
Polski Teatr Tańca
Instytucja Kultury
Samorządu Województwa Wielkopolskiego
2018
„Ballada o sierotce"
Pierwszy i ostatni kadr krótkometrażowego filmu Brzemię wypełnia obraz Zofii Stryjeńskiej „Pory roku. Listopad - grudzień (Korowód I – z jeleniem)", wyrastający z inspiracji polską i huculską kulturą ludową. Dynamika kipiącego życiem płótna, będącego kwintesencją stylu dekoracyjnego w malarstwie polskiego dwudziestolecia, skłania do uruchomienia akcji, obudzenia płaskiej kompozycji, wprowadzenia żywego ruchu.
Reżyserka filmu Iwona Pasińska potraktowała malarskie ujęcie - mieniący się wszystkimi barwami korowód postaci - jako impuls do skomponowania choreografii i budowania kolejnych scen, składających się na metaforę życia w zbiorowości, przemieszczania się na linii życia, doświadczania dobra i zła, szczęścia i bólu, niezmienności rytmu natury i zmiennych kolei losu. Dwa światy - ten indywidualny i ten wspólnotowy - oddzielone są niewidzialną granicą. Bo wspólnota pod bajecznie kolorową i ludyczną maską zwyczajów, tradycji i obrzędów skrywa inną twarz. Wyrzuca na margines, „zagryza” i odrzuca.
Warstwę wizualną 9-minutowego filmu współtworzą zaczerpnięte z malarstwa Stryjeńskiej motywy ornamentacyjne. Fragmentaryczną narrację budują słowa pieśni tradycyjnych w aranżacji i wykonaniu Kapeli Maliszów, które nakładają się na język tańca współczesnego. Międzygatunkowe połączenie filmu tańca i malarstwa czyni drugą w historii produkcję filmową Polskiego Teatru Tańca interdyscyplinarnym eksperymentem z pogranicza sztuk.
Nagrody:
- RIFF: R.E.D. INTERNATIONAL FILM FESTIVAL 2018 - Eina, Norway – II nagroda
- LA Dance Film Festival 2020 - Los Angeles, USA - Nagroda StandardVision - 3-miesięczna ekspozycja na wielkoformatowym ekranie w centrum Los Angeles
- Fine Arts Film Festival 2020 - Venice, Los Angeles, USA - nagroda dla "Najlepszego filmu muzyczno-performatywnego"
- On Art 2020 - Festiwal Sztuki i Filmu - I nagroda w kategorii "Short professional"
- MOVING BODY Festival 2020 - Warna, Bułgaria (5 listopada) - Nagroda Motywacyjna
- ViDEOSKIN II - Pokhara, Nepal (15-19 kwietnia 2021) - selekcja oficjalna, wyróżnienie
- Imajitari - International Dance Film Festival 2021 - Dżakarta, Indonezja - Nagroda dla "Najlepszego filmu", Konkurs Międzynarodowy
Nominacje:
- MiraBanART Showcase Competition 2020 - Londyn, Anglia - finalista
ROLLOUT Dance Film Festival - Macau, Chiny (28 grudnia 2020-11 stycznia 2021) - finalista
Selekcje oficjalne i projekcje:
- Muestra Movimiento Audiovisual 2019 - Guadalajara, Meksyk – selekcja oficjalna
- 6th International Meeting on Video-dance and Video-performance 2019 - Walencja, Hiszpania – selekcja oficjalna
- International Fine Arts Film Festival/FAFF 2019 - Santa Barbara, USA – selekcja oficjalna
- Raksa Dance Film Festival/Raksa Ciné-Danse du Monde 2019 - Paryż, Francja – selekcja oficjalna
- InShadow 2019 - Lizbona, Portugalia – selekcja oficjalna
- LA Dance Film Festival 2020 - Los Angeles, USA - selekcja oficjalna
- Master of Art Film Festival 2020 - Sofia/Warna, Bułgaria - selekcja oficjalna
- FilmArte Festival 2020 - Madryt, Hiszpania – selekcja oficjalna
- ReelHeART 2020 - Toronto, Kanada (7 lipca) - selekcja oficjalna
- On Art - Poland 2020 - Warsaw, Poland (3 lipca) - selekcja oficjalna
- Fine Arts Film Festival/FAFF 2020 - Venice, Kalifornia, USA - selekcja oficjalna
- MOVING BODY Festival 2020 - Warna, Bułgaria (5 listopada) - selekcja oficjalna
- Desert Edge Global Film Festival 2021 - Radżastan, Indie (8 -11 marca) - selekcja oficjalna
- DANCINEMA 2021 - Vancouver, Kanada (31 stycznia) - selekcja oficjalna
- 39th Festival International du FIlm sur l'Art (FIFA) 2021 - Montreal, Kanada (16-18 marca) - selekcja oficjalna
- EnCore: Dane on FIlm 2021 - Decatur, USA (28 maja) - selekcja oficjalna
- The BeBop Channel Dance and Theatre Film 2021 - Nowy Jork, USA (10 sierpnia) - selekcja oficjalna
- Desert Edge Global Film Festival 2021 - Andora (8 marca) - selekcja oficjalna
- Granice Natury - Granice Kultury 2021 - Poznań, Polska, festiwal online (23-30 kwietnia) - pokaz
- San Francisco Dance Film Festival 2021 - San Francisco, USA (15-24 października) - selekcja oficjalna
- ScreenDance Festival by Art Spaces Dance 2021 - Katowice, Polska (7-9 lipca) - selekcja oficjalna
- Festival Internacional VideoDanzaBA 2021 - Buenos Aires, Argentyna (15 października-11 listopada) - pokaz
- Cuerpo Mediado Festival de Videodanza 2021 - Santa Fe, Argentyna (22-28 listopada) - selekcja oficjalna