Dla kogo? Początkujący twórcy, zainteresowani zagadnieniami operatorskimi, montażu i postprodukcji w kontekście gatunku filmu choreograficznego. Wiek: 16+
Kiedy? 20-25 lipca 2023, godz. 10.00 - 18.00 (w tym godzinna przerwa na lunch)
Gdzie? Polski Teatr Tańca, ul. Taczaka 8, Poznań
Uczestnicy mogli się zgłaszać wypełniając formularz w terminie do 30 czerwca 2023 roku.
Proces rekrutacji przeszło 15 osób, które wzięły udział w Laboratoriach
Udział w warsztatach był BEZPŁATNY. Liczba miejsc - 15
Uczestnicy na koniec Laboratorium przygotowali trzy etiudy, które można zobaczyć pod tymi linkami :
Uczestnicy mogli poznać zagadnienia związane m.in. z:
- przygotowaniem zdjęć filmowych
- zasadami filmowania ruchu
- montażem
- postprodukcją
Polski Teatr Tańca zapewnił uczestnikom i uczestniczkom warsztatów:
- Kamerę RED
- Komputer iMac 24” z pełnym oprogramowaniem do montażu filmów
- Lunch
Uwaga! Uczestnicy warsztatów musieli mieć własne laptopy obsługujące program DaVinci Resolve. Przydatna była również własna kamera/aparat do rejestracji materiału filmowego.
Harmonogram:
- I dzień - zajęcia teoretyczne (zagadnienia operatorskie) + rozpoczęcie rejestracji materiału filmowego
- II i III dzień - kontynuacja rejestracji materiału filmowego
- IV dzień - montaż (zajęcia teoretyczne + zajęcia praktyczne)
- V dzień - kontynuacja zajęć praktycznych z zakresu montażu
- VI dzień - postprodukcja (zajęcia teoretyczne + zajęcia praktyczne), podsumowanie i omówienie efektów warsztatów
Choreograficzne projekty filmowe to nadal nowe zagadnienie. Lipcowe warsztaty miały na celu przybliżyć uczestnikom ten gatunek w kontekście procesu twórczego. Ekspertami byli specjaliści w dziedzinie realizacji filmów, w tym choreograficznych projektów filmowych:
Ignacy Ciunelis - ur. 23.05.1994, w 2021 roku ukończył Montaż filmowy na Wydziale Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi z tytułem magistra sztuki. Montażysta, twórca filmowy, performer, współzałożyciel Wielkiego Szlamu odbywającego się od 2020 roku na warszawskiej Pradze. W jego dotychczasowym dorobku znajduje się wiele krótkich form, między innymi teledyski zawierające choreografię taneczną - wielokrotnie nagradzana „Haśka” Any Andrzejewskiej, „Powroty” zespołu Kozyrska x Sieczak czy „Treasure” Penelov. Warte wymienienia są także projekty eksperymentalne „Aktorstwo, pierwsze Lekcje” realizowane przez Piotra Głowackiego w AT w Warszawie czy impresyjna relacja z performancu „FoMaTi” (Folded Maps of Time Marka Chłoniewskiego i Chrisa Cutlera zrealizowany w ramach Teatramatyki we Lwowie w 2019 roku). W 2019 roku w ramach miedzyuczelnianego projektu Erasmus+ „Open innovative resources for filmmaking education and training” razem z Marcinem Wojciechowskim był odpowiedzialny za realizację materiału ćwiczeniowego poświęconego zagadnieniu przestrzeni w języku filmu i montażu. Uczestnikami warsztatów byli studenci montażu ze Szkoły Filmowej w Łodzi, Akademie Muzickych Umeni V Praze (Czechy), Sveuciliste U Zagrebu Akademija Dramske Umjetnosti (Chorwacja) i Vysoka Skola Múzických Umení V Bratislave (Słowacja). Na tegorocznym Krakowskim Festiwalu Filmowym premierę będzie mieć, montowany przez niego w duecie z Jakubem Didkowskim, dyplom reżyserski Michała Toczka pt. „Być kimś”.
Natalia Jacheć - w 2021 roku ukończyła studia montażu filmowego na wydziale reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L.Schillera w Łodzi. Od roku akademickiego 2020/2021 prowadzi zajęcia na pierwszym oraz drugim roku montażu w Szkole Filmowej w Łodzi. Również od roku akademickiego 2021/2022 jest doktorantką o specjalności montaż filmowy w PWSFTviT. W 2020 roku brała udział w warsztatach European Editing Masterclass in Prague FAMU. Zmontowała między innymi dokument „Jak pływać żeby nie utonąć” (reż. Anna Pawluczuk), który był na takich festiwalach jak Festiwal Młodzi i Film, Minsk International Film Festival Listapad oraz 60. Krakowski Festiwal Filmowy. W 2020 zmontowała dokument pt. „W Zgodzie”, który również miał swoją premierę na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym. W 2021 zmontowała film „Poczekalnia” w reż. Aleksandry Folczak. Film ten zdobył Grand Prix podczas festiwalu Kochać Człowieka oraz główną nagrodę na 27. Festiwalu Form Dokumentalnych NURT 2021. Aktualnie jest w trakcie montażu dwóch pełnometrażowych fabuł („RDDS” w reż. Aniela Gabryel oraz „Krzyk” w reż. Ewy Wikieł) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego „Pastor” w reż. Marcina Jamkowskiego.
Marek Grabowski - operator obrazu. Studiował w Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie. Od lat pracuje zawodowo jako operator filmowy i fotograf reklamowy. Autor zdjęć nagradzanych filmów dokumentalnych i fabularnych takich jak „Dzień Ojca”, „Święto wiosny” w reżyserii Edyty Pietrowskiej, „Gra”, „Na wieży Babel”, w reżyserii Marii Wróż-Prusiewicz, filmu „Fragment” oraz filmu dokumentalnego „Siła” w reżyserii Mirosława Mamczura. Współautor zdjęć do filmu „Pre Mortem” w reżyserii Konrada Łęckiego, Jego filmy zdobywały nagrody i prezentowane były na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni, Norwegii RIFF : R.E.D., Meksyku Muestra Movimiento Audiovisual w Guadalajara, Wenecji 6th International Meeting on Video-dance and Video- performance, Camerimage oraz w Cannes. Kreacja obrazu wielokrotnie nagradzanych filmów choreograficznych „Inicjacja”, „Brzemię”, „Toporzeł”, „Ta Mara”, „Zielnik", „Bestia" we współpracy z Polskim Teatrem Tańca.
Mirosław Felix Mamczur - scenarzysta, reżyser, operator oraz montażysta filmowy z 17-letnim stażem zawodowym. Studiował reżyserię w Szkole Wajdy (DOK PRO) oraz Implementation of Film and Television Image w Łodzi. Zwycięzca nagrody FFD w Gliwicach w kategorii najlepsze zdjęcia filmowe oraz wielokrotnie nominowany do nagród filmowych. Realizacja oraz postprodukcja wielokrotnie nagradzanych filmów choreograficznych „Inicjacja”, „Brzemię”, „Toporzeł”, „Ta Mara”, „Zielnik", „Bestia" we współpracy z Polskim Teatrem Tańca.
Materiał choreograficzny, który - pod nadzorem prowadzących - zarejestrowali uczestnicy warsztatów przygotował międzynarodowy kolektyw LEDA.
W 2017 roku Polski Teatr Tańca rozpoczął realizację choreograficznych projektów filmowych. Do 2022 roku powstało 5 tytułów, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem międzynarodowych festiwali i wielokrotnie znalazły się w gronie laureatów. „Inicjacja” (2017) z hipnotyzującą muzyką Jacka Sienkiewicza i ascetyczną scenografią Andrzeja Grabowskiego otrzymała m.in. Nagrodę Lyncha (Lynch Award) dla najlepszego filmu artystycznego Austin Arthouse Film Festival, nagrodę główną Best of Fest na Arts Triangle Dance Film Festival w Dallas, nagrodzie głównej w kategorii „Najlepszy film zagraniczny” w 3. edycji Mexico City Videodance Festival oraz pierwszą nagrodę w kategorii video - art podczas 8. edycji On Art Film Festival 2019. Kolejny tytuł „Brzemię” (2018) inspirowany był obrazem Zofii Stryjeńskiej „Pory roku. Listopad - grudzień (Korowód I – z jeleniem)”, wyrasta z fascynacji bajecznie kolorową, polską i huculską kulturą ludową. „Toporzeł” powstał w roku 2019, a po nim kolejne realizacje: „Ta Mara” (2020) oraz „Zielnik” (2021). Te dwa tytuły zostały zrealizowane w koprodukcji z Instytutem Adama Mickiewicza. Najnowszy choreograficzny projekt filmowy pt. „Bestia” miał premierę 18 grudnia 2022 r. Autorką scenariuszy i reżyserem filmowych projektów choreograficznych jest dyrektorka PTT - Iwona Pasińska.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego