Laboratoria twórcze

Dla kogo? Początkujący twórcy, zainteresowani zagadnieniami operatorskimi, montażu i postprodukcji w kontekście gatunku filmu choreograficznego. Wiek: 16+

Kiedy? 20-25 lipca 2023, godz. 10.00 - 18.00 (w tym godzinna przerwa na lunch)

Gdzie? Polski Teatr Tańca, ul. Taczaka 8, Poznań

Uczestnicy mogli się zgłaszać wypełniając formularz w terminie do 30 czerwca 2023 roku.

Proces rekrutacji przeszło 15 osób, które wzięły udział w Laboratoriach

Udział w warsztatach był BEZPŁATNY. Liczba miejsc - 15

 

Uczestnicy na koniec Laboratorium przygotowali trzy etiudy, które można zobaczyć pod tymi linkami :

https://youtu.be/v5pCXB-VhGE

https://youtu.be/XcGdS2UipE8

https://youtu.be/SvSEwkL2UYY

Making of

Trailer

W ramach programu Laboratoria Twórcze, Polski Teatr Tańca po raz drugi zorganizował warsztaty filmu choreograficznego

Uczestnicy mogli poznać zagadnienia związane m.in. z:    

  • przygotowaniem zdjęć filmowych
  • zasadami filmowania ruchu
  • montażem
  • postprodukcją                         

Polski Teatr Tańca zapewnił uczestnikom i uczestniczkom warsztatów: 

  • Kamerę RED 
  • Komputer iMac 24” z pełnym oprogramowaniem do montażu filmów
  • Lunch

Uwaga! Uczestnicy warsztatów musieli mieć własne laptopy obsługujące program DaVinci Resolve. Przydatna była również własna kamera/aparat do rejestracji materiału filmowego. 

Harmonogram: 

  • I dzień - zajęcia teoretyczne (zagadnienia operatorskie) + rozpoczęcie rejestracji materiału filmowego
  • II i III dzień - kontynuacja rejestracji materiału filmowego
  • IV dzień - montaż (zajęcia teoretyczne + zajęcia praktyczne)
  • V dzień - kontynuacja zajęć praktycznych z zakresu montażu 
  • VI dzień - postprodukcja (zajęcia teoretyczne + zajęcia praktyczne), podsumowanie i omówienie efektów warsztatów

Choreograficzne projekty filmowe to nadal nowe zagadnienie. Lipcowe warsztaty miały na celu przybliżyć uczestnikom ten gatunek w kontekście procesu twórczego. Ekspertami byli specjaliści w dziedzinie realizacji filmów, w tym choreograficznych projektów filmowych:

Ignacy Ciunelis - ur. 23.05.1994, w 2021 roku ukończył Montaż filmowy na Wydziale Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi z tytułem magistra sztuki. Montażysta, twórca filmowy, performer, współzałożyciel Wielkiego Szlamu odbywającego się od 2020 roku na warszawskiej Pradze. W jego dotychczasowym dorobku znajduje się wiele krótkich form, między innymi teledyski zawierające choreografię taneczną - wielokrotnie nagradzana „Haśka” Any Andrzejewskiej, „Powroty” zespołu Kozyrska x Sieczak czy „Treasure” Penelov. Warte wymienienia są także projekty eksperymentalne „Aktorstwo, pierwsze Lekcje” realizowane przez Piotra Głowackiego w AT w Warszawie czy impresyjna relacja z performancu „FoMaTi” (Folded Maps of Time Marka Chłoniewskiego i Chrisa Cutlera zrealizowany w ramach Teatramatyki we Lwowie w 2019 roku). W 2019 roku w ramach miedzyuczelnianego projektu Erasmus+ „Open innovative resources for filmmaking education and training” razem z Marcinem Wojciechowskim był odpowiedzialny za realizację materiału ćwiczeniowego poświęconego zagadnieniu przestrzeni w języku filmu i montażu. Uczestnikami warsztatów byli studenci montażu ze Szkoły Filmowej w Łodzi, Akademie Muzickych Umeni V Praze (Czechy), Sveuciliste U Zagrebu Akademija Dramske Umjetnosti (Chorwacja) i Vysoka Skola Múzických Umení V Bratislave (Słowacja). Na tegorocznym Krakowskim Festiwalu Filmowym premierę będzie mieć, montowany przez niego w duecie z Jakubem Didkowskim, dyplom reżyserski Michała Toczka pt. „Być kimś”. 

Natalia Jacheć - w 2021 roku ukończyła studia montażu filmowego na wydziale reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L.Schillera w Łodzi. Od roku akademickiego 2020/2021 prowadzi zajęcia na pierwszym oraz drugim roku montażu w Szkole Filmowej w Łodzi. Również od roku akademickiego 2021/2022 jest doktorantką o specjalności montaż filmowy w PWSFTviT. W 2020 roku brała udział w warsztatach European Editing Masterclass in Prague FAMU. Zmontowała między innymi dokument „Jak pływać żeby nie utonąć” (reż. Anna Pawluczuk), który był na takich festiwalach jak Festiwal Młodzi i Film, Minsk International Film Festival Listapad oraz 60. Krakowski Festiwal Filmowy. W 2020 zmontowała dokument pt. „W Zgodzie”, który również miał swoją premierę na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym. W 2021 zmontowała film „Poczekalnia” w reż. Aleksandry Folczak. Film ten zdobył Grand Prix podczas festiwalu Kochać Człowieka oraz główną nagrodę na 27. Festiwalu Form Dokumentalnych NURT 2021. Aktualnie jest w trakcie montażu dwóch pełnometrażowych fabuł („RDDS” w reż. Aniela Gabryel oraz „Krzyk” w reż. Ewy Wikieł) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego „Pastor” w reż. Marcina Jamkowskiego.

Marek Grabowski - operator obrazu. Studiował w Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie. Od lat pracuje zawodowo jako operator filmowy i fotograf reklamowy. Autor zdjęć nagradzanych filmów dokumentalnych i fabularnych takich jak „Dzień Ojca”, „Święto wiosny” w reżyserii Edyty Pietrowskiej, „Gra”, „Na wieży Babel”, w reżyserii Marii Wróż-Prusiewicz, filmu „Fragment” oraz filmu dokumentalnego „Siła” w reżyserii Mirosława Mamczura. Współautor zdjęć do filmu „Pre Mortem” w reżyserii Konrada Łęckiego, Jego filmy zdobywały nagrody i prezentowane były na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni, Norwegii RIFF : R.E.D., Meksyku Muestra Movimiento Audiovisual w Guadalajara, Wenecji 6th International Meeting on Video-dance and Video- performance, Camerimage oraz w Cannes. Kreacja obrazu wielokrotnie nagradzanych filmów choreograficznych „Inicjacja”, „Brzemię”, „Toporzeł”, „Ta Mara”, „Zielnik", „Bestia" we współpracy z Polskim Teatrem Tańca. 

Mirosław Felix Mamczur - scenarzysta, reżyser, operator oraz montażysta filmowy z 17-letnim stażem zawodowym. Studiował reżyserię w Szkole Wajdy (DOK PRO) oraz Implementation of Film and Television Image w Łodzi. Zwycięzca nagrody FFD w Gliwicach w kategorii najlepsze zdjęcia filmowe oraz wielokrotnie nominowany do nagród filmowych. Realizacja oraz postprodukcja wielokrotnie nagradzanych filmów choreograficznych „Inicjacja”, „Brzemię”, „Toporzeł”, „Ta Mara”, „Zielnik", „Bestia" we współpracy z Polskim Teatrem Tańca. 

Materiał choreograficzny, który - pod nadzorem prowadzących - zarejestrowali uczestnicy warsztatów przygotował międzynarodowy kolektyw LEDA. 

W 2017 roku Polski Teatr Tańca rozpoczął realizację choreograficznych projektów filmowych. Do 2022 roku powstało 5 tytułów, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem międzynarodowych festiwali i wielokrotnie znalazły się w gronie laureatów. „Inicjacja” (2017) z hipnotyzującą muzyką Jacka Sienkiewicza i ascetyczną scenografią Andrzeja Grabowskiego otrzymała m.in. Nagrodę Lyncha (Lynch Award) dla najlepszego filmu artystycznego Austin Arthouse Film Festival, nagrodę główną Best of Fest na Arts Triangle Dance Film Festival w Dallas, nagrodzie głównej w kategorii „Najlepszy film zagraniczny” w 3. edycji Mexico City Videodance Festival oraz pierwszą nagrodę w kategorii video - art podczas 8. edycji On Art Film Festival 2019. Kolejny tytuł „Brzemię” (2018) inspirowany był obrazem Zofii Stryjeńskiej „Pory roku. Listopad - grudzień (Korowód I – z jeleniem)”, wyrasta z fascynacji bajecznie kolorową, polską i huculską kulturą ludową. „Toporzeł” powstał w roku 2019, a po nim kolejne realizacje: „Ta Mara” (2020) oraz „Zielnik” (2021). Te dwa tytuły zostały zrealizowane w koprodukcji z Instytutem Adama Mickiewicza. Najnowszy choreograficzny projekt filmowy pt. „Bestia” miał premierę 18 grudnia 2022 r. Autorką scenariuszy i reżyserem filmowych projektów choreograficznych jest dyrektorka PTT - Iwona Pasińska. 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

logo_herb_poziom_iksww_white.png

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego 

MKiDN_bialy.svg
Zobacz również
Informacja i zgody dotyczące cookie

Polski Teatr Tańca oraz nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie oraz wtyczki społecznościowe, które pozwalają na komunikowanie określonych informacji pomiędzy Twoim urządzeniem, a serwisem internetowym. Wybierając przycisk „Wyrażam zgodę” akceptujesz wykorzystywanie plików cookie. Aby uzyskać szczegółowe informacje o zasadach prywatności i bezpieczeństwie zbieranych przez nas danych, zapoznaj się z naszą Polityka prywatności i plików cookie. Znajdziesz tam m.in. listy używanych przez nas plików cookie, przeczytasz o ich funkcjach oraz zobaczysz, kto jest ich dostawcą. Możesz również odmówić zgody lub dokonać spersonalizowanych ustawień, wyrażając zgodę tylko na poszczególne rodzaje plików cookie. W tym celu zaznacz odpowiednie pola poniżej.

Wyrażam zgodę OK