spektakl
TOACA

TOACA

Czas trwania: 100 min

Premiera: 12 grudnia 2024, Polski Teatr Tańca

ROZDZIAŁ Andrei
Choreografia: Andrea Gavriliu
Asystent spektaklu: Zbigniew Kocięba 
Muzyka: Claudiu Urse
Reżyseria świateł: Michał Stenzel
Kostiumy: Ilona Binarsch
Maski: Ana Cazac
Tancerze: Alicja Augustynek, Maksymilian Bańdo, Evelyn Blue, Kacper Bożek, Momoko Den, Julia Hałka, Julia Hnatów, Patryk Jarczok, Jerzy Kaźmierczak, Zbigniew Kocięba, Daniel Michna, JinWoo NamKung, Sandra Szatan, Emily Wong-Adryańczyk

ROZDZIAŁ Mădăliny
Choreografia: Mădălina Dan
Asystent spektaklu: Patryk Jarczok
Wsparcie dramaturgiczne: Mihaela Michailov
Muzyka i kolaż wideo: Matze (Cristi Stanciu)
Reżyseria świateł: Michał Stenzel
Kostiumy: Ilona Binarsch
Tancerze: Maksymilian Bańdo, Evelyn Blue, Mateusz Bossy, Julia Hnatów, Patryk Jarczok, Mateusz Krzysiak, Dominik Kupka, Aleksandra Kuś, Daniel Michna

ROZDZIAŁ Ştefana
Choreografia: Ştefan Lupu i tancerze z obsady rozdziału Ştefana
Asystenci spektaklu: Kacper Bożek, Aleksandra Kuś
Muzyka: Claudiu Urse
Video: Silviu Luda
Reżyseria świateł: Michał Stenzel
Kostiumy: Ilona Binarsch
Tancerze: Alicja Augustynek, Maksymilian Bańdo, Kacper Bożek, Momoko Den, Patryk Jarczok, Jerzy Kaźmierczak, Aleksandra Kuś, Daniel Michna, JinWoo NamKung, Emily Wong-Adryańczyk

Obsługa dźwięku: Zuzanna Majewska 
Obsługa spektaklu: Michał Beszczyński, Adriana Cygankiewicz, Dominik Dudek, Dzianis Mandzik, Michał Stenzel, Dariusz Szych 
Koordynacja produkcji: Monika Zembrzycka
Produkcja: Polski Teatr Tańca - instytucja kultury Samorządu Województwa Wielkopolskiego

To unikalne przedsięwzięcie - TRZECH rumuńskich choreografów o międzynarodowej renomie: Mădălina Dan, Andrea Gavriliu i Ștefan Lupu, we współpracy z Zespołem Polskiego Teatru Tańca, współtworzy JEDEN spektakl, odwołujący się do urozmaiconego kolorytu rumuńskiej kultury

Trzy odmienne osobowości, operujące innymi autorskimi technikami i stylistyką, na różnorodny sposób interpretują spuściznę teatralną i kulturową Rumunii, łącząc muzykę, taniec i grę na instrumentach. Ze współczesnego punktu widzenia, odkrywają na nowo rodzimą tradycję, kwestionując stereotypy zniekształcające wiedzę o kraju ich pochodzenia.

 

Rumunia to kraj pełen kontrastów. Dlatego starałam się to przedstawić w całej mojej pracy. Lubię patrzeć na takie kontrasty z ironią, aby wydobyć ich absurd. To jeden z powodów, dla których zdecydowałam się pracować z rumuńskimi tradycyjnymi maskami. Maski, w całej historii teatru, były sposobem na odzwierciedlenie społeczeństwa w bardziej groteskowy sposób i uchodziło to na sucho. Możesz pokazać jego wady, a potem zrzucić winę na maskę. Jestem bardzo ciekawa reakcji polskiej publiczności na mój utwór „Toaca”. Reakcja rumuńskiej publiczności prawdopodobnie będzie podzielona: niektórzy będą bardzo rozbawieni, inni oburzeni. Rumunia to kraj pełen kontrastów.

Andrea Gavriliu

Koncepcja tego spektaklu została zainspirowana rumuńskim i polskim folklorem, połączeniem, które znajduje odzwierciedlenie w każdym aspekcie dzieła, od narracji po elementy kostiumów, muzykę i obrazy, a wszystko to spotyka się w przestrzeni, sugerowanej jako współczesna muzeum sztuki. W mistycznym sensie TOACA jest symbolem boskiego powołania, łączącego sferę ziemską z sacrum. Uważa się, że dźwięk toaki odstrasza złe duchy i zapewnia duchową ochronę. W pierwszej sekwencji tancerze wkraczają w uniwersum „toaca” i stawiają pierwszy krok w odkrywaniu tego mistycznego królestwa poprzez projekcje dzieł sztuki, kostiumy inspirowane tradycyjnymi rumuńskimi i polskimi strojami ludowymi oraz poprzez interakcję z „toacă”. Energia przestrzeni jako całości kształtuje emocje ich ciał, stopniowo rozwijając się przez cały występ. W kulturze rumuńskiej „toacă” używa się w klasztorach i kościołach do ogłaszania ważnych wydarzeń, takich jak czas modlitw, święta i ważne momenty w kalendarzu liturgicznym. Połączyłem elementy poprzez element „toacă” – począwszy od ślubu, poprzez świętowanie pijaństwa, aż do pogrzebu – zamykając w ten sposób krąg życia. Poprosiłem tancerzy, aby występowali tak, jakby każdy ruch był ich ostatnim, jakby tańczyli swój ostatni taniec, ucieleśniając poświęcenie artysty każdym krokiem na scenie. Oferując widzom swoje nagie dusze, ujawniają się poprzez surową prawdę sztuki – wrażliwej, a jednak transcendentnej.

Ştefan Lupu

„Toaca” to ramy, w których poruszam tematy takie jak dom, przynależność, reprezentacja kulturowa i tożsamość narodowa. 

Czy jesteśmy naszymi narodami?

Czy nasze kraje są bezpiecznymi miejscami?

W czasach, gdy pojęcie narodu jest niezwykle dyskusyjne, gdy pojęcia takie jak tożsamość, korzenie kulturowe, miłość do ojczyzny, reprezentacja są przechwytywane przez różne ideologie, tworzymy przestrzeń gestów politycznych i intymnych.

Naród to płynne miejsce, w którym społeczności powinny czuć się reprezentowane i otoczone opieką.

W czasach, gdy pojęcie narodu jest niezwykle dyskusyjne, gdy pojęcia takie jak tożsamość, korzenie kulturowe, miłość do ojczyzny, reprezentacja są przechwytywane przez różne ideologie, tworzymy przestrzeń gestów politycznych i intymnych. Gesty te łączą się i odzwierciedlają nawzajem, strukturyzują terytoria przynależności, pulsacje emocjonalne, peryferyjne narracje i centralne iluzje.

Mădălina Dan

Premiera zrealizowana w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska 2024-2025
Partner Strategiczny: Rumuński Instytut Kultury

Partnerzy
logo KW (Corel 7) kopiabiale
Zobacz również
Informacja i zgody dotyczące cookie

Polski Teatr Tańca oraz nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie oraz wtyczki społecznościowe, które pozwalają na komunikowanie określonych informacji pomiędzy Twoim urządzeniem, a serwisem internetowym. Wybierając przycisk „Wyrażam zgodę” akceptujesz wykorzystywanie plików cookie. Aby uzyskać szczegółowe informacje o zasadach prywatności i bezpieczeństwie zbieranych przez nas danych, zapoznaj się z naszą Polityka prywatności i plików cookie. Znajdziesz tam m.in. listy używanych przez nas plików cookie, przeczytasz o ich funkcjach oraz zobaczysz, kto jest ich dostawcą. Możesz również odmówić zgody lub dokonać spersonalizowanych ustawień, wyrażając zgodę tylko na poszczególne rodzaje plików cookie. W tym celu zaznacz odpowiednie pola poniżej.

Wyrażam zgodę OK