Trasa tournée Polskiego Teatru Tańca
Niemcy / Lipsk
LOFFT - DAS THEATRE
3, 4 i 5 maja 2024 roku
Polski Teatr Tańca we współpracy z Bodytalk
Spektakl 24/7 Nowych Grzechów
Choreografia i reżyseria: Yoshiko Waki
Dramaturgia: Rolf Baumgart
Seul / Korea Południowa
SIDance Festival
Daehakro Arts Theatre
8 września 2024 roku
Spektakl 45
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Muzyka: Andrzej Konieczny, Kacper Krupa
Daegu / Korea Południowa
Daegu International Dance Festival
Palgong Hall of Daegu Culture and Arts Center
11 września 2024 roku
Spektakl 45
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Muzyka: Andrzej Konieczny, Kacper Krupa
Cheonan / Korea Południowa
Grand Hall, Cheonan Art Center
28 września 2024 roku
Spektakl 45
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Muzyka: Andrzej Konieczny, Kacper Krupa
Z kapelusza
Choreografia, scenografia, reżyseria świateł, reżyseria dźwięku, tekst: Jo Strømgren
Muzyka: Pan Enirbod, Abe Schwarz, Bergmund Waal Skaslien, Kevin Keller, Shimon Dzigan, Carlos Gardel, Maria Tanase, Vaska Ilieva, Jørgen Knudsen
Więcej o spektaklu
Spektakl Żniwa
Dramaturgia i reżyseria: Igor Gorzkowski
Muzyka: Eugeniusz Rudnik i Adam Strug
Niemcy / Münster
Theater im Pumpenhaus
18 / 19.10.2024 roku
Polski Teatr Tańca we współpracy z Bodytalk
Spektakl 24/7 Nowych Grzechów
Choreografia i reżyseria: Yoshiko Waki
Dramaturgia: Rolf Baumgart
Projekt "Taneczne odyseje. Tournée Polskiego Teatru Tańca po scenach świata” realizowany jest w ramach 50-tego sezonu jubileuszowego Polskiego Teatru Tańca.
To opowieści o pamięci, o jej pielęgnowaniu, o zapominaniu i przypominaniu sobie o tym, co dla każdego najważniejsze. To odyseje o różnorodności, uważności, byciu i relacjach, które codziennie wpływają na nasz świat, o umiejętności zachowywania historii i troski o wspomnienia.
Każdy z tych spektakli to odyseja, podróż w głąb człowieka, jego relacji, wspomnień i marzeń.
„24/7 Nowych Grzechów” w choreografii i reżyserii Yoshiko Waki, artystki japońskiego pochodzenia wywodzącej się z brutalistycznej tradycji słynnego Teatru Choreograficznego Johanna Kresznika, konfrontuje nas z biblijnym pojęciem 7 grzechów głównych, inspirując do przemyślenia na nowo, czym jest przekroczenie granicy między dobrem i złem. To czwarta koprodukcja bodytalk z Polskim Teatrem Tańca (Poznań) po JEWROPE (Nagroda dla Teatru Tańca miasta Kolonii w 2014 roku), SOLIDARITOT (uznanym za „Spektakl Roku" w "Jahrbuch tanz" - "Roczniku Taniec" 2019 roku) oraz ROMEOS & JULIAS UNPLAGUED.TRAUMSTADT (główna nagroda Złoty Yorick na 26. międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w 2022 roku).
"45" to wielkoformatowe widowisko, rozpisane na kreacje tancerzy kunsztownym językiem Jacka Przybyłowicza. Czerpie z fizycznej intensywności współczesnego tańca izraelskiego, elegancji formy neoklasycznych i nieskrępowanej wyobraźni tancerza współczesnego. Gra z zasadami symetrii, ozdobność detali, pastelowa tonacja, minimalizm kostiumów, finezyjna reżyseria światła oraz energetyczny duet perkusji i saksofonu tworzą wysmakowaną kompozycję. 45 jest nielinearną opowieścią o 45-letniej historii teatru. Zbiorowym portretem młodych artystów skalonych pracą zespołową i wyborem sztuki, jako sposobu na życie. Zaproszeniem dla widza do interaktywnej podróży w przestrzeni site-specific.
Z kapelusza
Jak sepiowane, "staroświeckie" fotografie, skąpane w ciepłych odcieniach brązu, powidoki dawnych przeżyć, pomieszane przez pamięć, która ma swoją subiektywną chronologię, obrazy choreograficzne wyczarowane przez Jo Strømgrena z magicznego kapelusza przypominają, że wspomnienia, choć ulotne i istniejące niematerialnie, nie są śladem swojej realności.
Echa i miraże zdarzeń, potasowane przez przemijający czas, skrawki tego, co minęło, nostalgiczne spojrzenie wstecz i z oddali - spektakl "Z kapelusza" wciąga widza w seans pamięci, który pozwala przeniknąć ukryte znaczenie tego, co dawne, przeszłe, nie do końca uświadomione.
Co jeszcze można wyjąć z kapelusza? Jaką akcję uruchomi ten (nie)zwykły przedmiot?
Żniwa
To opowieść o wspólnocie, która żyje i umiera w cyklicznym rytmie Natury.
Zmysłowa aura świętojańskiej nocy, dotknięcie polskiej kultury agrarnej, inspirowane pracami Oskara Kolberga i Rokiem Polskim Zofii Kossak-Szczuckiej. Mityczna opowieść o powrocie Odyssa do Itaki na kanwie Powrotu Odysa Stanisława Wyspiańskiego. Kompozycje Eugeniusza Rudnika - pioniera polskiej muzyki elektronicznej i kurpiowskich pieśni miłosnych w wykonaniu Adama Struga. Ascetyczna oprawa wizualna, której dominującą są kostiumy utkane z juty. Heterogeniczność tworzywa spektaklu uosabia podwójne oblicze cyklu żniw. Mityczne - rozumiane jako następstwo narodzin i śmierci w rytmie pór roku; egzystencjalne - odkrywające mroczne obszary ludzkiej natury - zasiewanie i zbieranie nienawiści.