SPEKTAKL
Czterdzieści

Czterdzieści

Prapremiera: 15 i 16 czerwca 2013

Czas trwania: 70 min

TWÓRCY

Reżyseria, choreografia, scenografia i teksty: Jo Strømgren

Koprodukcja: Jo Strømgren Kompani

Reżyseria światła: Hans J. Skogen

Kostiumy: Bregje van Balen

Asystentka kostiumografa: Adriana Cygankiewicz

Muzyka: Jo Strømgren, Viljo Vesterinen, George Brassens, Fryderyk Chopin, Giacomo Puccini, Francisco Tarrega, Serge Gainsbourg, Giovanni Battista Pergolesi, Antonio Vivaldi, Norbert Gabla, Ronan Hardiman, Ich Troje, Astor Piazzolla, Alfredo Catalani, Eleni Karaindrou, Lars Årdal

Opracowanie muzyki: Krzysztof „Wiki” Nowikow

Tancerze: Evelyn Blue, Kacper Bożek, Momoko Den, Bartosz Dopytalski, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Patryk Jarczok, Jerzy Kaźmierczak, Zbigniew Kocięba, Mateusz Krzysiak, Katarzyna Kulmińska, Dominik Kupka, Daniel Michna, JinWoo NamKung, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Zofia Tomczyk, Emily Wong-Adryańczyk

Mówią, że życie jest jak książka. Ale życie nie jest książką. Życie jest zapisane na tysiącach luźnych kartek. Możesz opowiedzieć historię, owszem, możesz nawet stwierdzić, że ta historia jest prawdziwa, lecz – doprawdy – wszystko to jest jedynie kwestią wyboru, decyzji, które strony ułożyć i w jakim porządku. Nasza opowieść jest właśnie taka.

Jo Strømgren

Spektakl śledzi życie pewnej kobiety od momentu jej przyjścia na świat w 1973 roku do rocznicy urodzin w 2013. Te cztery dekady są odbiciem czasu zwątpień, nadziei, zmagań, wyborów i nieprzewidzianych wydarzeń, którymi kierują heroiczne cnoty – żądza życia i chęć przetrwania. W wędrówce po chaotycznej Europie bohaterce spektaklu udaje się znaleźć kompromis pomiędzy własnymi ambicjami i wymuszonymi okolicznościami. Wiele warstw przedstawienia portretuje nie tylko indywidualne poszukiwania konkretnego człowieka, lecz staje się także synonimem pewnej podróży kraju i zespołu Teatru Tańca. Polska przeszła radykalne zmiany w ciągu ostatnich 40 lat, jakie są jej perspektywy? Jubileusz czterdziestolecia Polskiego Teatru Tańca skłania do tych samych pytań. Jako dzieło sztuki, przedstawienie to nie zagłębia się w fakty i sylwetki. Fikcyjny punkt widzenia, nawet z perspektywy obcego, może równie dobrze zapewnić dystans niezbędny do komunikacji na wspólnym poziomie. Przecież nawet prawda nigdy nie jest do końca prawdą, wszystko jest kwestią detali, na które chce się położyć nacisk, zignorować je lub wyolbrzymić.

TRAILER

Jo Strømgren, urodził się w 1970 roku w norweskim Trondheim, gdzie uczył się baletu klasycznego oraz pracował przez kilka lat jako tancerz tańca współczesnego, zanim kontuzja zmusiła go do poszukiwań bardziej multidyscyplinarnej kariery twórczej. Jako niezrzeszony choreograf często jest angażowany przez zespoły baletowe, wśród nich: Wiener Staatsopernballet, The Royal Danish Ballet, Staatsoper Nürnberg Ballet, Gothenburg Ballet, Ballet de l’Opera National du Rhin, Royal Swedish Ballet i inne. Obecnie jest związany z Narodowym Baletem Norweskim. Jo stworzył wiele przedstawień tańca współczesnego dla takich zespołów, jak: Cedar Lake Dance Company, Danish Dance Theatre, Carte Blanche Dance Company, Cloud Gate Ensemble, Scottish Dance Theatre, Helsinki Dance Company, Repertory Dance Theatre Utah, Iceland Dance Company, Bern Ballet, Staatsheater am Gärtnerplatz München czy Staatstheater Braunschweig. Jako reżyser teatralny specjalną miłością darzy dramaty Henrika Ibsena i głównie pracuje w teatrach skandynawskich: The vNorwegian National Theatre, The Royal Danish Theatre, Reykjavik City Theatre, The National Theatre of Bergen, Malmö City Theatre. Na scenie międzynarodowej współpracował m.in. z Philadelphia Live Arts i Teatrem Puszkina w Moskwie. Jako dramaturg stworzył ok. 15 sztuk, wystawianych na scenach wielu teatrów. Jest także zaangażowany w reżyserię filmową. Jego pierwszy film fabularny, pt.: „Destination Moskow” powstał w 2003 r. Natomiast jego film taneczny „The Neighbour” w 2010 r. wygrał prestiżową Rose d’Or w Lausanne. Aktywność Jo Strømgrena na arenie międzynarodowej jest ogromna – w 2013 roku 20 różnych produkcji jego autorstwa było wykonywanych na całym świecie.

Spektakl Czterdzieści powstał jako część projektu: „Znaki czasu – pokonać granice. Działania artystyczno-edukacyjne w Polsce, Norwegii i Islandii”, w ramach programu „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach europejskiego dziedzictwa kulturowego” (Mechanizm Finansowy EOG 2009-2014). Wsparcie udzielone przez Islandię, Liechtenstein, Norwegię oraz z budżetu państwa.

Spektakl bez ograniczenia wieku, sugerowany widzom 12+

3 kopia
4 kopia
9 kopia
17 kopia
10 kopia
21 kopia
18 kopia
22 kopia
16 kopia
Producent
Logo_ biały_ Polski Teatr Tańca-kopia
logo_herb_poziom_iksww_white
Partnerzy
MKiDN_bialy
EEA_Grants_biale_
logo-pl-cmyk kopia_biale
Patroni medialni
05_TVP_KULTURA_PANTONE kopia
czas kultury_biale
wielkopolsk kultura u podstaw
Zobacz również
Informacja i zgody dotyczące cookie

Polski Teatr Tańca oraz nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie oraz wtyczki społecznościowe, które pozwalają na komunikowanie określonych informacji pomiędzy Twoim urządzeniem, a serwisem internetowym. Wybierając przycisk „Wyrażam zgodę” akceptujesz wykorzystywanie plików cookie. Aby uzyskać szczegółowe informacje o zasadach prywatności i bezpieczeństwie zbieranych przez nas danych, zapoznaj się z naszą Polityka prywatności i plików cookie. Znajdziesz tam m.in. listy używanych przez nas plików cookie, przeczytasz o ich funkcjach oraz zobaczysz, kto jest ich dostawcą. Możesz również odmówić zgody lub dokonać spersonalizowanych ustawień, wyrażając zgodę tylko na poszczególne rodzaje plików cookie. W tym celu zaznacz odpowiednie pola poniżej.

Wyrażam zgodę OK